Saturday, March 21, 2009

Cerpen - Duka Seorang Isteri

Cerpen ini kesinambungan cerpen Cinta Seorang Lelaki. Saya menulis dari sudut isteri pula. Tetapi wataknya berbeza. Juga ditulis sekitar 2005 rasanya. Entah....
Hmm... yang pasti saat menulis ini, hati saya terluka... cewah... bagi pihak perempuan yang terluka itu. Hmm.... tetapi ya, in real life, mereka berjaya mengatasi masalah itu. Namun, saya tahu, luka dalam hatinya kekal jadi parut. Hmm...
_______________________


Untuk suamiku yang tidak mengerti....

Cahaya petunjuk. Indah. Sungguh indah tafsiran namanya. Nama orang baik-baik. Nama yang memberi damai. Nama yang memberi tenang.
Sebaik-baik nama. Ya. Dan pastinya, nama yang baik tentunya mencerminkan perilaku empunya nama. Itu kepercayaan aku. Namun, mengapa sebaliknya?
Entah di mana silapnya, nama ini yang memberiku derita. Membawa duka dalam hidupku. Nama ini yang merentap pergi kebahagiaan aku! Cahaya petunjuk… Argh….

20 Ramadan 1425
“Tolong jangan ganggu suami saya.” Perlahan dan selembut mungkin, aku menuturkannya. Boleh sahaja aku mengamuk, namun, aku masih waras. Masalah tidak mungkin selesai dengan pergaduhan. Itu pendirian aku.
“Jangan bimbang, saya tidak mungkin melukakan hati wanita lain. Saya anggap dia seperti abang kandung.” Itu janjinya.
Entahlah. Aku curiga namun, dalam hati masih ada sedikit kepercayaan, pemilik suara di hujung talian ini masih ada peri kemanusiaan.
Apatah lagi bila dikhabarkan kepadaku sejarah keluarganya. Katanya, hidup ibunya bergelora kerana kehadiran pihak ketiga. Dia turut menanggung derita itu. Tidak mungkin dia melakonkan watak ‘jalang’ itu.

20 Syawal 1425
‘Abang sayang’. Ya Tuhan, tidak dapat aku gambarkan kecewa hatiku. Menggigil aku menatap mesej yang tertera di skrin telefon bimbit suamiku. Air mata aku menitis laju. Lebat. Selebat tangisan hatiku. Hancur luluh kepercayaan yang aku pegang selama ini. Suamiku, kenapa?
‘Jangan sampai saya telefon keluarga awak.’ Aku bukan mengugut tetapi bertegas. Sangka aku dia ada harga diri. Bermaruah. Namun, ternyata, dia semakin menunjukkan kejalangannya! Aku benci perempuan ini! Tersangat benci!
Suami aku telah terjebak! Dia berterus terang. Simpatinya telah bertukar menjadi kasih.
Aku meluahkan pendirianku. Tidak mengapa kalau dia ingin mengahwininya. Aku tidak menghalang. Namun, beri aku peluang untuk mencari kebahagiaan sendiri. Lepaskan aku.
Dia menggeleng. Katanya tidak mungkin dia melepaskan aku. Kasihnya pada aku tidak pernah dan tidak akan berubah.
Buntu. Sesak. Aku tidak nampak hala tuju.
Aku memaksa suamiku bersumpah dengan nama Allah. Hanya itu jalan yang aku nampak. Aku benar-benar terdesak! Berpegang kepada sumpah itu, aku meneruskan kehidupan. Dalam doaku aku tidak putus meminta diberi petunjuk kalau-kalau suamiku memungkiri sumpah itu. Biarlah, kalau kebenarannya menyakitkan. Aku rela. Aku rela berdepan dengan hakikat yang pahit itu.

20 Zulkaedah 1425
Kebenaran itu terserlah! Aku tersenyum dalam tangisan. Tiada apa-apa yang tinggal untuk aku pegang. Sumpah seorang Muslim telah pun dikhianati! Bagaimana aku boleh percaya yang suamiku tidak akan sesekali melanggar sumpah? Argh... aku dan kebodohanku..
‘Alang-alang menjadi keji, hasutlah orang tu tinggalkan isterinya.’ Sungguh aku keliru. Untuk apa aku menghantar SMS itu? Aku tidak mahu merendahkan martabat aku. Aku tidak mahu menjadi seperti jalang itu. Tetapi itulah yang aku lakukan.
Namun, sekurang-kurangnya aku masih jujur. Berani buat berani tanggung! Itu pendirianku. Aku mengakui perbuatan aku di hadapan suamiku. Aku tahu kalaupun aku tidak mengakuinya, perempuan itu pasti mengadu! Argh... bukankah dia mangsa keadaan? Wanita malang yang teraniaya?
‘Belum jadi keji lagi. Kalau tak, dah lama hasut. Sanggupkah jadi janda?’ Kereta aku berhentikan di bahu jalan. Menarik nafas panjang. Menenangkan diri. Anak-anak tidak mengerti namun tidak pula mendesak aku meneruskan perjalanan. Mereka diam membisu. Mungkin, mereka mengerti hati ibu mereka terluka. Mungkin mereka dapat merasa derita hatiku.
Aku bersemuka dengan suamiku untuk kesekian kali. Masih berpegang pada pendirianku. Aku berjanji tidak akan mengganggu perempuan yang begitu ingin dilindunginya. Kahwinlah. Lindungi perempuan itu yang kononnya wanita malang. Bahagiakan perempuan itu yang kononnya sudah puas derita! Tetapi tolong, jangan terlalu kejam. Bebaskan aku cara baik.
Masih, dia berdegil.

20 Zulhijah
Aku tahu aku berdosa besar. Namun, aku benar-benar tidak upaya. Suamiku masih bersabar dengan kerenah aku. Masih menunjukkan kasih sayangnya. Aku dingin, enggan mempedulikannya. Tidurku sejauh mungkin darinya. Aku tidak mempedulikan keinginannya. Zahir dan batin. Aku sekadar melaksanakan tanggungjawabku sebagai ibu tidak sebagai isteri.
Bukan aku tidak sedar dosa yang aku kumpul namun, hatiku seperti sukar dipujuk. Entahlah… aku tahu dia sayangkan aku. Aku tahu aku paling penting dalam hatinya. Biarpun selepas kehadiran perempuan itu. Bukankah itu luahan suamiku?
Aku ingin mempercayainya. Malah, mungkin aku sememangnya percaya. Wahai suamiku, beritahu aku, ajar aku dan tunjukkan aku cara untuk bersikap biasa. Berpura-pura tidak kisah sedangkan hatiku terjerut. Sakit. Pedih! Kerana aku tahu walau melangit dan melaut pun cintamu untuk aku, masih, ada nama lain di hatimu.
Bagaimana aku mampu hidup tenang kalau aku sedar dalam doamu setiap hari, minta dilembutkan hatiku. Minta aku reda bergelar isteri pertama. Bagaimana suamiku? Bagaimana? Aku bukan sebaik-baik wanita. Aku tidak mampu untuk reda. Aku tidak mampu memujuk hatiku!
Suamiku, kalau kau mampu mengerti….
Satu demi satu rahsia terbongkar. Aku tidak mampu bertahan lagi. Suamiku menyimpan sim card lain. Talian untuk dia dan perempuan itu berhubung.
Mereka mempunyai siri nombor yang sama. Hanya satu nombor yang membezakan rangkaian nombor telefon mereka. Tentunya mereka beli bersama. Argh... suamiku....
Aku tidak tahu bagaimana harus aku rasa. Kekecewaan demi kekecewaan hinggakan seperti tiada lagi kesedihan yang tinggal.
‘B sayang sangat dengan Abang dan kalau B dah jadi milik orang lain, ingatlah B tetap hak abang sampai bila-bila. Mungkin B akan lupakan Abang. Maafkan B dan family B. Bye.’
Mesej dari perempuan itu. Menggigil tanganku. namun tidak sehebat gegaran jantungku. Reverse psychology. Argh, bukan aku tidak tahu. Perempuan itu bijak. Bijak bermain dengan perasaan suamiku. Aku tahu, dia hanya ingin menarik suamiku kepadanya bukan sebaliknya.
Hak? Ingin sahaja aku jeritkan pada perempuan itu. Hak itu diberi melalui ijab kabul dengan izin Tuhan. Terlupakah dia? Begitu mudah dia berkata begitu. Argh... inilah hakikatnya, apabila perasaan menguasai diri…aku semakin benci. Benci pada perempuan yang kian terserlah kejalangannya.

29 Zulhijah
Fight back! Aku ingin melakukannya. Aku tahu aku perlu berjuang mempertahankan hak aku! Namun tidak tahu bagaimana. Ya Tuhan, aku benar-benar tidak tahu!
Suamiku kecewa. Mengapa aku tidak berkeras mempertahankannya? Aku mengeluh. Sukar untuk menceritakan perit hatiku.
Aku menelefon ibu perempuan itu. “Rumahtangga saya telah hancur. Saya telefon kerana saya tidak mahu ada rumahtangga lain yang akan hancur kerana anak makcik.”
“Biarlah, mereka cuma berkawan. Lagipun makcik dah pesan, kalau pun mereka nak kahwin, mesti dapat izin isteri pertama.”
Aku terdiam seketika di hujung talian. Dadaku berombak kencang. Argh…begitu mudah dia menuturkannya. Hatiku kian hampa. Wanita, tidakkah kau mengerti kedukaan aku?
“Makcik tahu tunang anak makcik merogol dia kali kedua?” aku masih berusaha mengawal kemarahanku. Suaraku masih dengan nada yang rendah. Serendah mungkin.
“Tak pula.”
“Makcik tahu tunang anak makcik selalu dera dia? Makcik, kalau makcik sayangkan anak makcik, buat apa biar mereka bersama? Kalau anak makcik dirogol, kenapa tak buat laporan polis? Kenapa mengadu pada suami saya? Bukannya dia buat apa-apa. Sekadar jadi tempat mengadu, sampai melarat macam ni.”
Aku terus bersuara lemah. Perlahan. Hakikatnya, perbualan kami tidak membantu apa-apa. Argh…ibunya menyokong tindakannya. Aku tertanya sendiri, bagaimana seorang wanita yang pernah merasa derita itu sanggup membiarkan anaknya memberi derita itu kepada orang lain. Makcik, tiada belaskah di hatimu?
Seperti selalu, aku jujur di hadapan suamiku. Aku berterus terang tentang panggilan telefon yang aku buat. Suamiku ternyata kecewa. Terkilan dengan tindakan aku.
Perempuan itu membuat kejutan. Muncul di hadapan rumahku. Kononnya ingin bersemuka. Mengadu pada suamiku yang aku menengking ibunya. Aku terkilan. Hampa. Benar, aku menelefon ibunya. Namun, tidak sesekali aku bersuara lantang. Aku bercakap dengan nada yang rendah. Paling rendah!
Suami aku mengajak aku bersemuka. Namun aku enggan. Biarlah kalaupun perempuan itu menganggap aku takut kepadanya. Hakikatnya, aku tidak mahu bertentang mata dengannya. Aku tidak mahu wajahnya lekat dalam kotak memoriku!
Entahlah... mungkin benar aku takut berdepan dengan realiti… berdepan dengan hakikat wujud pihak ketiga….
Hatiku yang terhiris kian parah. Duka seorang isteri kian bernanah. Suamiku tidak mampu menjawab pertanyaan aku. Siapa yang dipercayainya? Aku ataupun perempuan itu? Terkilan. Bertambah terkilan. Pilu, sungguh pilu.

1 Muharam 1426
Aku bangkit dari tidur. Tengah malam. Hajat di hati ingin menyembah Tuhan. Ingin memohon dilorongkan aku ke jalan kebenaran. Tahun baru ini, aku mohon agar dipermudahkan laluan aku.
Aku ingin berjuang. Tetapi tidak pasti apa yang ingin diperjuangkan. Kebebasan ataupun hak seorang isteri? Perlukah aku berusaha minta dileraikan daripada ikatan yang memberi derita? Atau perlukah aku bertegas mempertahankan sebuah perkahwinan yang pernah memberiku bahagia? Tuhan, cekalkan hatiku. Bimbing aku untuk menempuh jalan yang berliku ini.
Aku merenung anakku. Masih bayi. Kau tak mengerti, anakku. Marahkah kau kelak kalau ibumu memisahkan kau daripada ayahmu? Tegakah aku melakukannya?
Aku merenung wajah suamiku yang lena. Mungkin sedang diulit mimpi? Mimpi indahkah, suamiku? Siapa yang hadir dalam mimpimu? Isteri ataupun kekasihmu?
Suamiku, kalaulah kau sedar. Kalaulah kau mengerti. Aku terkilan kerana suamiku seolah-olah yakin yang setiap perbuatannya di atas landasan yang benar. Katanya, tak salah untuk membantu. Katanya aku tidak boleh menghakimi perempuan itu. Katanya, mudah untuk aku kerana bukan aku yang menanggung derita. Kadangkala, aku ingin percaya. Memang aku yang salah. Mementingkan diri sendiri. Tamak.
Namun, benarkah perempuan itu insan teraniaya? Dirogol oleh orang yang sama untuk kali kedua? Wujudkah istilah itu? Dia bukan kanak-kanak yang tidak mampu melawan! Lelaki itu bukan tinggal sebumbung hingga dia tidak mampu lari? Begitu lemahkah dia? Begitu berkuasakah tunangnya sehingga dia tunduk menikus?
Mengapa tidak diadu pada yang berkuasa? Pada yang lebih arif? Pihak polis, kaunselor atau sesiapa sahaja yang diberi ‘hak’. Kenapa suami aku?
Dan, kalau benar suami aku membantunya, apa yang telah dilakukan? Bukankah dia sekadar tempat perempuan itu mengadu? Meluahkan kesedihan? Hanya itu! Hanya itu yang suami aku lakukan! Menjadi tempat perempuan itu melempiaskan kedukaannya. Sudahnya? Rasa simpati menjadi cinta. Suamiku, adakah itu satu pertolongan?
Tidak! Perempuan itu perlu bangkit! Mengeluarkan dirinya dari kongkongan seorang tunang bertopengkan syaitan kalau benar dia mahu bahagia! Bukannya dengan merintih simpati suami orang!
Aku mengeluh. Panjang. Berat. Kedatangan perempuan itu ke rumahku satu petanda sebenarnya. Secara tersirat, dia mengumumkan yang dia akan berbuat apa sahaja. Bukan sekadar untuk memiliki suamiku, tetapi juga meleraikan ikatan kami. Aku sedar tentang itu. Namun, suamiku? Argh... aku yakin dia masih tidak ‘nampak’.
Perempuan yang teraniaya akan bangkit, berdikari, mencipta bahagia sendiri. Kerana mereka tahu hanya dengan cara itu mereka mampu tegak berdiri. Bermaruah diri. Itu yang membezakan antara seorang jalang dengan perempuan teraniaya.
Suamiku, kalaulah kau mampu mengerti….
Nur Hidayah, andai ditakdirkan kau membaca catatan aku ini, hanya satu ingin aku katakan. Aku belum tewas. Aku masih berpegang dan masih percaya, hidup ini adil, what you give, you get back. Kalaupun tidak di dunia, pasti di akhirat kelak!

3 comments:

Anonymous said...

cdey nye bace kisah ne...nape pompuan tu sggup runtuh an rumah tagga owg len sedang an die pun pompuan..patut nye die memahami perasaan pmpuan...ingt la tuhan tu maha adil..DIA sentiasa menolong hambanya y traniaya..pikir la perasaan owg len gak..berdosa besar meruntuh an rumah tangga owg len..sebagai pompuan fahami la hati pmpuan len apatah lagi insan itu mempunyai ank..

Myra said...

Cerita ni mcm kena je dgn diri ini.. Mmg sedih sgt
Kalau suami lebih penting perasaan perempuan
Lain lebih dari perasaan isteri sendiri....
Dalam dilema skrg ni, lebih2 lg baby br masuk 4 bulan....
Ya allah berikanlah aku kekuatan ,aku x kuat lg untuk
Melalui semua ini..!!

dne said...

jangan putus asa wanita....lelaki bukan segalanya.