Friday, March 20, 2009

Cerpen - Cinta Seorang Lelaki

Yang ini saya tulis sekitar 2005 berdasarkan perasaan marah saya pada seorang lelaki yang main kayu tiga. Err... tak, dia bukan curang pada saya. :P

____________________________________________


Cinta Seorang Lelaki

Cerita saya kisah biasa. Berlaku di pentas lakonan mahu pun di pentas dunia. Sepatutnya saya bersedia dari awal ataupun paling tidak, sedar akan kemungkinan yang ianya akan berlaku. Tetapi saya hanya manusia biasa. Mudah leka. Mudah terlupa tatkala dilingkari bahagia. Meletakkan kepercayaan yang tinggi. Dalam berjaga-jaga, rupa-rupanya kejutan ini terlalu berat untuk saya. Ya Tuhan, hamba-Mu ini tidak cukup kuat untuk menempuhnya!

“Kenapa?” Sharina berusaha bertenang. Namun, hakikatnya, kata-kata yang baru meluncur dari bibir Haziq meragut pergi semangatnya. Meninggalkan dia bersama kejutan besar yang membawa luka yang dalam. Debar di dada kian kencang.
“Maafkan saya.” Haziq menunduk. Bukan tiada rasa bersalah namun keinginan dalam hati tidak mampu ditahan.
“Sayakah yang bersalah?” Sharina mengetap bibir. Menggigil badannya. Masih tidak percaya dengan apa yang didengar.
“Tidak. Rin isteri yang baik. Sungguh baik.” Pantas Haziq menggeleng. Menafikan lalu berusaha memujuk Sharina. Hati yang terguris ini, mampukah dipujuk lagi?
Sharina merengus. Tersenyum sinis. “Malangnya tidak cukup baik untuk merantai hati awak, kan?”
Seketika suasana sepi.
“Kenapa tak jawab? Cakap sahaja yang saya tak cukup baik untuk awak. Berterus terang sahaja Haziq.” Sharina menjeling tajam. Hatinya sakit. Namun cuba dikawal nada suaranya. Dia masih waras. Meninggikan suara terhadap suami berdosa. Dia tidak mahu menempah tiket ke neraka.
“Jangan cakap macam tu Rin. Awak isteri yang baik. Ia bukan sebab awak.”
Sharina merengus. Tidak mampu menerima kata-kata Haziq.
Tegang. Saling berbalas pandangan, Haziq tewas. Pantas dilarikan pandangan matanya. Haziq mengeluh. Panjang. Berat.

Dia seorang suami yang baik. Benar-benar baik. Sebagai seorang Muslim, benar dia banyak kekurangannya. Tetapi, sebagai manusia, sebagai lelaki, sebagai suami, dan sebagai bapa, tidak mungkin saya menidakkan keluhurannya. Tidak juga selepas semua yang terjadi.

“Rin fikir dahulu. Ambillah seberapa banyak masa yang perlu. Saya tunggu.” Haziq mengalah. Enggan memaksa.
Sharina tersenyum pedih. Tidak bersuara. Matanya yang berkaca sudah cukup untuk menggambarkan kepedihan yang dirasa.
“Sudahlah, mari kita keluar makan. Abang panggil Nani. Kita makan KFC ya?” Haziq cuba merubah suasana. Berlagak ceria. Tanpa menunggu kata lanjut daripada Sharina, dia pantas berlalu mencari anak tunggal mereka, Hanani.
Sharina terduduk di bucu katil. Menitis jua air mata. Gagal dia menahan diri. Rasa ingin marah membuak namun tidak tahu bagaimana untuk diluahkan. Perlukah dia mengamuk? Memaki hamun? Merajuk dan lari ke rumah keluarganya?
Tetapi, bukankah Haziq lelaki yang baik? Lalu, tidakkah dia wajar mengalah? Berbagai rasa bergelodak dalam hatinya. Buntu. Keliru. Bertegas? Ataupun merelakan? Tiba-tiba bahagia dalam hati lenyap sekelip mata.


Mungkin, saya yang tamak. Entahlah, saya hanya wanita biasa. Mungkin keimanan saya tidak sedalam mana. Kerana itu tidak mampu memujuk hati untuk reda. Tidak! Saya tidak membenci poligami! Siapalah saya untuk menidakkan sesuatu yang diizinkan dalam Islam? Namun, saya tidak mampu untuk berkongsi. Benar-benar tidak mampu. Untuk membayangkan sudah cukup menggerunkan, apatah lagi untuk melaluinya!


“Ia tidak seburuk yang awak bayangkan Rin. Yang penting, awak belajar menerima dan saya belajar berlaku adil.”
Sharina menggeleng. “Menuturkan terlalu mudah Haziq. Melaksanakan belum tentu mudah. Takut kalau kelak, ia jadi beban.”
Haziq menarik nafas dalam. Panjang keluhan yang dilepaskan. Buntu. Tidak tahu bagaimana lagi untuk memujuk hati Sharina.
“Haziq, awak masih belum jawab. Kenapa?”
“Kerana dia perlukan perlindungan saya.”
“Bukan kerana cinta?”
Haziq tunduk membisu. Cinta. Untuk menafikan dia tidak mampu. Benar, hatinya sudah terpaut. Untuk kali kedua.
Menunggu jawapan Haziq walaupun hanya beberapa minit berlalu cukup melukakan.
“Saya sayangkan dia. Tapi yang penting saya ingin melindungi dia. Bukankah Rasulullah berkahwin untuk membantu? Salahkah saya jika ingin berbuat perkara yang sama?”
Sharina tersenyum sinis. Alasan yang satu itu! Argh…insan bergelar lelaki…


Hakikatnya, saya mampu kehilangan dia. Ya, saya terluka. Tetapi, saya tidak mampu membayangkan perkongsian itu. Saya rela berundur! Biar saya terluka, saya yakin saya mampu untuk bertahan. Namun, saya tidak yakin mampu bertahan dengan gelaran isteri pertama.
Suami saya tidak mengerti pendirian saya. Mengapa saya tidak boleh seperti sesetengah wanita yang menerima poligami?


Lalu saya bertanya kepadanya. Lupakan seketika hak lelaki dalam Islam. Jawab soalan ini sebagai manusia biasa. Apa perasaan awak kalau saya katakan saya menyintai awak tetapi pada masa yang sama, dalam hati saya ada cinta untuk orang lain?
Dia menggeleng mendengar soalan saya. Tidak memahami pendirian saya. Saya tahu! Cukup sedar! Benar, lelaki dan perempuan tidak sama. Tetapi... entahlah....


“Saya setuju.”
“Betul?” Wajah ceria Haziq, akhirnya kelihatan lagi setelah sekian lama.
Begitu dalamkah keinginan Haziq? Sharina kian terluka.
“Betul, awak sanggup terima dia?” Haziq meminta kepastian. Dalam hati, angan-angan mula berputik.
“Ya tapi sebagai isteri sahabat saya.”
“Maksud Rin?”
“Kita jadi kawan.”
“Jangan bergurau Rin!”
“Kita bermula sebagai kawan, tak salah kalau kita berakhir sebagai kawan. Hidupkan ibarat roda?”


Dia berkeras. Katanya, tidak mungkin melepaskan saya. Saya juga berkeras. Saya juga tidak dapat menerima pendirian dan alasannya. Sama ada dia seiring dengan saya atau memulakan langkah baru dengan perempuan itu. Untuk kami bertiga seiring, tidak sama sekali! Dia tidak mampu membuat keputusan.


“Dia nak jumpa awak.”
“Untuk apa?”
“Berbincang.”
Sharina menggeleng. “Cukuplah saya tahu kewujudannya. Tak perlu bertentang mata.”
“Rin….”
“Haziq, saya tak mahu wajahnya lekat dalam memori saya.”
“Tapi..”
Sharina menarik nafas panjang. Perlahan dia bersuara, “Saya tak mampu memujuk hati. Awak buatlah apa yang patut.”
Haziq menggeleng. Kesal dengan pendirian Sharina.
“Hati perempuan tak mungkin sama dengan hati lelaki. Sharina, berkongsi bukan sesuatu yang asing. Bukankah dari kecil, kita berkongsi kasih ibu bapa dan rakan-rakan?”
Sharina membatu. Haziq hanya berlaku jujur. Logik akal menerima teori Haziq tetapi benarkah semudah itu? Kenapa begitu mudah Haziq menuturkannya? Tidakkah dia sedar wanita seperti dirinya terluka dengan kata-kata itu?

Lalu mengertilah saya. Cinta kami tidak sekuat mana untuk dia melepaskan cinta barunya itu. Kalau cintanya kepada saya utuh, tentunya dia memilih saya! Kenyataan itu sungguh perit untuk saya telan. Saya benar-benar terluka! Tetapi saya bertekad. Saya ingin terus melangkah. Tidak ingin menoleh lagi.

“Sharina Ismail, saya ceraikan awak dengan talak satu.”
“Terima kasih kerana pernah membahagiakan saya. Terima kasih juga kerana melepaskan saya. Doa saya akan sentiasa melingkari hidup awak.” Sharina bersuara tenang. Haziq sekadar mengangguk lemah. Walau apapun, dia sedar, mereka sama-sama telah membuat pilihan.


Saya telah kehilangan cintanya! Namun, hidup perlu diteruskan. Saya percaya tanpa cinta seorang lelaki, saya masih boleh bahagia. Saya telah lama memaafkan dia namun tidak mampu melupakan kepahitan yang diberi.


“Papa..” Suara manja Hanani mengejutkan Haziq.
Haziq tersenyum. “Kenapa tak tidur lagi, Sayang?” Haziq mengerling pada jam di dinding. Hampir 12 tengah malam. Sepatutnya Hanani sudah lama enak diulit mimpi.
“Nani rindukan mama.”
Haziq tersenyum kelat. Terkilan. Namun, dia tidak berkata apa-apa.
“Bila mama nak balik?”
Haziq memeluk erat bahu Hanani. “Minggu depan mama balik. Esok, kita telefon mama ya. Dah mari, Papa tidurkan.” Haziq mendukung mesra Hanani. Dibawanya ke bilik. Seketika, dia menunggu hingga Hanani kembali lena.

Para lelaki di luar sana, tolong jangan guna agama sebagai alasan kalau masjid bukan ‘rumah’ anda. Jangan guna agama sebagai alasan kalau perbelanjaan keluarga ditanggung bersama oleh si isteri.
Yang paling penting, jangan guna alasan agama kalau si isteri tidak mampu untuk reda! Itu tandanya dia belum mampu menerima ujian itu dengan hati terbuka. Itu tandanya anda belum berjaya mendidik isteri anda untuk reda dan berserah sepenuhnya kepada ketentuan Tuhan!


“Kenapa tiba-tiba nak ke Jepun?” Haziq curiga. Membawa dirikah Sharina?
Sharina tersenyum lembut. Haziq terkilan. Terkilan kerana bukan miliknya lagi senyuman itu.
“Bukan mengejut, sudah lama sebenarnya berhajat. Tetapi, dipendam demi keluarga. Sekarang, saya ingin mengejar cita-cita saya. Cinta saya telah kecundang, tak salah kan kalau saya mengejar impian lain?”
Haziq tersenyum kelat. Dia tahu Sharina menyindirnya.
“Nani?”
“Saya nak minta awak jaga dia sebulan, dua. Saya akan uruskan tempat tinggal dan kemudian bawa dia ke Jepun.”
“Awak nak pisahkan kami?” Suara Haziq menjadi keras.
“Awak tahu saya bukan macam tu.”
Haziq mengeluh. “Berapa lama awak di Jepun?”
“Dua tahun. kalau ada rezeki, mungkin lama lagi.”
“Saya tak tahu pun awak nak sambung belajar, ambil Master. Selama ni, awak hanya galakkan saya.” Ada rasa terkilan dalam luahan Haziq.
“Sebab awak tak pernah tanya dan saya sedar kedudukan saya. Saya tak mahu membebankan awak.”
“Sharina, maafkan saya.”
“Apology accepted.” Sharina tersenyum. Tenang.
Argh…hati Haziq kian pedih.

Life is such a give! Hala tuju saya telah berubah. Tiada lagi kebahagiaan seorang suami untuk saya utamakan. Saya ingin mengejar impian lain. Membina kebahagiaan lain. Tanpa cinta seorang lelaki. Bukankah definisi bahagia itu meluas?

Majalah itu ditutup rapat. Hati Haziq sebak membaca catatan di ruangan Tabir Hidup. Tiada nama penulis disertakan. Namun dia cukup sedar gerangan yang menghantar coretan itu. Dia cukup mengerti. Pasti. Teramat pasti.
Perasaannya kian bergelora. Fikirannya melayang jauh. Mengenang Sharina. Mengenang isterinya. Isteri barunya tidak sebaik Sharina. Sudah lewat malam, dia masih di luar. Bergembira bersama rakan-rakan. Lupa suami yang sedang menunggu. Menikmati hidup katanya!
Argh…Sharina... kalaulah dulu...

1 comment:

dne said...

good....wanita tidak perlu lemah. dan berkongsi memang bukan perkara yang mudah...tidak semua mampu menerima.