Tuesday, March 17, 2009

Cerpen - Kad Untuk Hanan

Oh, rupa-rupanya ada juga yang membaca cerpen yang saya post di sini. Ingatkan Hehehe. Okey ini juga ditulis sekitar 2004. Rasanya yang ini saya tak pernah hantar ke mana-mana. Jadi, silalah baca. :)


Hari jadi menjelma lagi! Penambahan usia setahun bagi sesetengah orang sungguh menakutkan. Namun, ada juga yang tidak memandang serius. Alah…usia bertambah, jiwa masih muda! Itulah antara kata-kata biasa yang kita dengar.
Oh, tidak! Jangan salah faham. Tulisan kali ini bukan untuk membincangkan topik ini. Sebaliknya saya ingin bercerita tentang seorang gadis dan hari jadinya.
Setiap tahun sejak lapan tahun lalu, dia tidak kisah jika rakan-rakan tidak mengingati tarikh hari jadinya. Mengapa? Kerana baginya cukup dengan sekeping kad dari seorang teman lama yang terputus hubungan. Oh..bukan teman lama sebenarnya tetapi bekas teman lelaki. Mereka telah berpisah selama lapan tahun. Mereka tidak berhubung tetapi setiap tahun, pasti gadis itu akan menerima sekeping kad ucapan.

Dina mendongak. Bacaannya terhenti. “Siapa perempuan tu?”
Aku menggeleng. “Baca sajalah.”
Dina mencebik. “Aku reject artikel ni baru tahu!”
Aku ketawa kecil. “Tak sempat nak reject. Kau nak jawab apa dengan bos besar? Kolum aku tu, nak letak apa? Gambar kau?”
“Berlagak! Mentang-mentang anak emas!”
Ketawaku kian besar. “Aku pergi dulu! Kau editlah mana yang patut. Tolong semak ejaan sekali.”
“Hmm…ini tentu kau taip last minute. Banyak typing error ni!”
Aku tersengih. “Biasalah.”
Dina mencebik lagi. “Nasib baik dapat editor macam aku! Kalau tak, dah lama kena tendang!”
“I know, you’re the best!” Aku mengenyit mata dan terus mengatur langkah. Aku perlu beredar segera. Masih banyak kerja di pejabat yang menanti.
Sayup kedengaran suara Dina menyambung pembacaannya. Aku tersenyum sendirian. Mengenangkan isi artikel itu.
Lapan kad ucapan untuk tempoh lapan tahun sentiasa tepat. Tidak pernah terawal ataupun terlewat. Empat hari lepas, gadis itu menyambut hari jadinya. Malangnya, kad yang ditunggu belum kunjung tiba. Adakah pengirimnya terlewat? Ataupun terlupa? Ataupun telah berhenti daripada mengingati tarikh hari jadinya? Pelbagai persoalan timbul dalam fikiran si gadis. Ikutkan hati mahu sahaja ditanya pada empunya diri. Tetapi, di mana hendak cari? Di mana lelaki itu tinggal sekarang?


“Helo.”
“Kau di mana ni?” Dina separuh menjerit.
“Sedang memandu. Kenapa?”
“Kata nak sarapan dengan aku. Setengah jam aku tunggu. Jangan kata batang hidung, bunyi enjin kereta kau yang mengaum pun tak mencemarkan suasana damai depan rumah aku ni,” Dina membebel panjang.
“Lain kalilah. Aku nak pergi Alor Gajah ni.”
“Nak buat apa?”
“Cari jawapan. Eh, okeylah, nanti aku call. Bye!”

Lapan keping kad terbiar tanpa balasan. Selama ini, gadis itu tidak tergerak untuk memberi sebarang respons. Tidak pernah sekalipun dilayangkan balasan ataupun paling tidak ucapan terima kasih. Tiba-tiba keinginan mahu menjejaki lelaki itu membuak. Gadis itu bertekad, dia mahukan kepastian. Dia perlukan jawapan yang konkrit. Adakah mulai tahun ini, tiada lagi kad untuknya? Dia tidak mahu mereka alasan sendiri. Dia perlukan penjelasan kepada persoalan itu. Lalu diusahakan juga untuk menjejaki lelaki itu. Alamat terakhir ditemui dalam diari lama. Alamat rumah ibu bapa lelaki itu. Mungkin, di sana, akan ditemui jawapan yang dicari.

You and me
We used to be together
Everyday together always
I really feel
That I'm losing……………

Lagu lama Don’t Speak nyanyian No Doubt memenuhi ruang kereta. Membawa aku kembali ke kenangan lampau.

“Hari ni hari jadi saya.” Mendatar suaraku. Sedikit keras.
Najmi tersenyum kelat. “Sorry, saya lupa. Happy birthday.”
“Nampak sangat saya bukan orang penting.” Aku menjeling tajam. Dua tahun bercinta, dua tahun juga hari jadi aku dilupakan. Tiada ucapan, hadiah jauh sekali sebagai kejutan untuk aku. Hatiku sakit. Najmi, susah sangatkah nak ingat?
“Kita keluar makan, tengok wayang, lepas tu pilih hadiah. Macam mana?” Najmi berusaha memujuk.
Aku merengus. Perlahan, aku menghela nafas panjang. “Kita bawa haluan masing-masing.”
I can't believe
This could be the end
It looks as though you're letting go
And if it's real
Well I don't want to know….

“An, janganlah bergurau.” Najmi tersenyum meminta simpati.
“Saya serius.”
Senyuman Najmi hilang. Wajahnya mula keruh. “Kerana saya lupa hari jadi awak?” Najmi terkejut besar. Tidak dapat menerima sikapku.
Mataku mula berkaca. Kesayuan mula menyelubungi segenap ruang hatiku. Namun, aku bertekad, hari ini penamat segala-galanya. Memang alasan yang remeh padanya tetapi tidak pada aku. Aku perlukan lelaki yang mengambil berat tentang aku. Najmi terlalu selamba dan sikap selambanya itu buat hatiku terjerut.

….Don't speak
I know what you're thinking
I don't need your reasons
Don't tell me cause it hurts
Don't tell me cause it hurts!
I know what you're saying
So please stop explaining….

“Anggap sahajalah itu puncanya. Jaga diri.” Aku berlalu. Tidak menoleh lagi. Semudah itu, sebuah ikatan cinta terlerai. Terlalu sensitifkah aku?

Ketika anda membaca catatan ini, mungkin gadis itu dalam perjalanan mencari kepastian. Doakan gadis itu. Semoga dia bertemu apa yang dicari.
Sekian buat kali ini. Insya-Allah, minggu hadapan, kita sama-sama akan mengetahui jawapan sebenar. Sama-sama kita nantikan. Sampai ketemu lagi.


“Assalamualaikum.” Debaran mula aku rasa. Perlukah aku melakukan semua ini?
“Wa'alaikumussalam.” Seorang gadis muda memandang aku penuh tanda tanya.
“Ini rumah Najmi Harun?”
“Ya. Saudari ini…”
Aku tersenyum lega. “Saya An. Kawan Najmi. Dia ada?”
Wajah gadis itu berubah mendengar kata-kataku.
“An?” Dia meminta kepastian.
“Ya. Hanan.”
“Hmm..sampai juga awak ke sini. Sangka saya hanya ibarat menunggu bulan jatuh ke riba. Masuklah.”
Dalam kebingungan aku menurut langkahnya. Bulan jatuh ke riba? Apa maksudnya? Kenapa dia seolah-olah memang menunggu kedatangan aku?

Kami kaku di ruang tamu. Aku tidak selesa dengan cara gadis itu memandang aku. Lagi pula, dia membisu. Pertanyaan aku tentang Najmi berlalu pergi tanpa balasan jawapan.
“Tunggu sebentar.” Gadis itu tiba-tiba bangkit dan berlalu pergi.
Aku semakin keliru. Siapa perempuan itu? Kenapa dia begitu dingin? Takkan dia isteri Najmi?
“Nah, untuk awak.”
Aku tersentak. Pantas mendongak. Entah bila gadis itu muncul kembali.
Dalam keraguan aku ambil juga sampul berwarna biru pastel. Seketika aku merenung sampul itu.
“Bukalah.”
‘Happy Birthday my dear An. Loves, Najmi.’
Aku kaku seketika. Degup jantungku kian pantas. Kad ini, kad yang aku tunggu. Kerana kad ini aku muncul di sini. Tetapi, mengapa tidak dipos? Macam mana boleh ada pada gadis itu?
“Dia tak sempat nak pos. Dia minta saya beri pada awak. Katanya awak tentu akan datang menuntut kad ini.” Perlahan gadis itu bersuara. Seolah-olah mengerti tanda tanya yang berlegar dalam hatiku.
Aku semakin bingung. Keliru. Resah. Gelisah. “Najmi, dia di mana? Boleh beri saya alamat dia?”
“Saya bawa awak jumpa dia petang nanti. Awak berehatlah dulu. Saya ke dapur. Awak nak minum apa?”
Belum sempat aku bersuara, gadis itu kembali bersuara. “Oh, lupa. Awak suka air soya, kan?” Pantas gadis itu mengatur langkah.
“Nanti!”
Gadis itu berpaling. “Ada apa?”
“Kita belum berkenalan.”
Gadis itu tersenyum. “Saya Najiha, adik Najmi.” Dan dia terus berlalu meninggalkan aku yang semakin tak keruan. Apa semua ini? Najmi, di mana awak?

Tiga album Najmi aku belek. Raut wajahnya aku tatap. Terubat juga rindu yang mendalam. Sungguh, tidak aku duga, di suatu sudut dalam hatiku masih menyimpan rasa rindu buat Najmi.
Najmi kelihatan ceria dan segak. Lapan tahun, tidak banyak yang berubah. Kalau ada pun, gaya rambut dan wajahnya yang kelihatan lebih matang. Gambar konvokesyen, gambar bersama rakan-rakan, bersama keluarga, seorang diri, semuanya menimbulkan perasaan yang aneh dalam hatiku. Damai. Tenang. Argh…keinginan untuk bertentang mata dengan Najmi kian meluap!

Zuhur berlalu. Asar menjelma. Sudah begitu lama aku di sini, masih belum ada tanda-tanda yang Najiha akan membawa aku bertemu Najmi. Sakit kepalaku, cuba memahami keadaan sebenar. Puas cuba aku menganalisa setiap kemungkinan yang ada. Hampa. Tidak mampu aku huraikan kekeliruan ini.
“An, boleh saya tanya sesuatu?”
Aku tersenyum dalam keraguan. Nada suara Najiha serius. Tentu perkara yang ingin ditanya juga serius.
“Kenapa?”
“Kenapa….apa?” Aku tak mengerti.
“Awak berpisah kerana dia tak ingat hari jadi awak. Tidakkah awak rasa itu satu alasan yang bodoh?”
Aku tersenyum kelat. Rahsia antara aku dan Najmi rupa-rupanya dalam tangan Najiha.
“Dia yang beritahu?”
Najiha pantas menggeleng. “Saya baca diari dia.”
“Tidakkah itu satu perbuatan yang salah? Diari, bukankah ia sesuatu yang bersifat peribadi?”
Najiha ketawa sinis. “Bukan soal moral saya yang kita perlu bincangkan sekarang.”
“Saya berhak untuk tidak menjawab soalan awak.” Tiba-tiba suaraku menjadi keras.
Sebetulnya, aku tidak selesa. Rimas dengan sikap Najiha. Siapa dia untuk bertanya semua itu? Lagi pula, aku tidak perlu menjelaskan apa-apa kepada dia!
“Terpulang. Cuma..jawapan awak akan menentukan sama ada saya perlu membawa awak bertemu Abang Mie ataupun tidak.” Najiha bersuara lancar.
Aku merengus. “Awak mengugut saya? Terima kasih. Biar saya usaha cara lain. “ Pantas aku bangun. Meluat dengan sikap Najiha. Kalau dia enggan membantu, tidak mengapa. Akan aku ikhtiar cara lain.
Najiha memegang lengangku. Menahan langkahku. Dia tersenyum. Nampak lebih ikhlas. “Lepas solat Asar, kita jumpa dia. Mari, kita sembahyang.” Perlahan dan lembut suaranya.

“Sebenarnya itu hanya alasan saya.”
“Hah?” Najiha yang duduk di kiriku menoleh.
Entah kenapa ringan sahaja mulut aku untuk membuka simpulan kenangan silam.
“Najmi. Hari jadi bukan punca sebenar.”
Najiha diam. Mungkin menunggu kata lanjut dariku. Sambil memandu, aku meluahkan segala yang selama ini berkubur jauh di dasar hati.
“Saya sayangkan Najmi. Cinta saya mendalam. Namun, saya ragu-ragu. Dia tak pernah serius meluahkan isi hatinya. Dia terlalu selamba. Seperti tak kisah pada hubungan kami.”
“An tak yakin dengan dia?”
“Saya tak yakin dengan diri sendiri. Saya tak yakin yang saya mampu memiliki Najmi. Saya juga tak pasti sekukuh mana cinta Najmi pada saya.”
Jadi?”
“Saya tahu jika saya berlengah, suatu hari nanti, saya pasti tak akan mampu kehilangan dia. Saya tahu, apabila hari itu muncul dan saya benar-benar kehilangan dia, saya tak mungkin dapat bertahan. Jadi, saya memilih untuk berundur semasa terdaya. Sementara saya mampu untuk kehilangan dia.”
“Maksud awak?”
“Saya tak berani mengambil risiko. Menyintai dia perkara yang sangat membahagiakan. Namun, ia juga satu penderitaan buat saya. Semakin dalam cinta saya, semakin terseksa jiwa saya.”
“Melepaskan dia kerana terlalu menyintai dia. Aneh.”
Aku tersenyum kelat. Benar. Aneh tapi itulah hakikat sebenar. Cintaku pada Najmi membuatkan aku hilang kawalan. Ketenangan hidupku seolah-olah direntap pergi. Meninggalkan rasa takut dan bimbang. Aku jadi benci pada diriku yang seolah-olah tidak dapat hidup tanpa Najmi. Hidupku bercelaru memikirkan kemungkinan-kemungkinan negatif yang akan melanda hubungan kami. Sungguh, aku keletihan. Penat untuk berdepan dengan perasaan yang sentiasa bergelora. Lalu aku memilih untuk menyelamatkan diri.
Najiha tidak bertanya lanjut. Lalu, kami membisu. Mungkin Najiha sedang menilai penjelasan aku. Jiwaku kian sebak. Bercerita tentang kisah kami menyedarkan aku tentang satu hakikat yang selama ini cuba aku abaikan. Lapan tahun rupa-rupanya belum cukup lama untuk membuang rasa cintaku pada Najmi.
Kami melalui kawasan perkuburan Islam. Hampir 500 meter, Najiha bersuara. Aku terkejut apabila Najiha mengarahkan aku memberhentikan kereta. Melilau mataku memandang persekitaran kawasan itu. Debar di dada kian kencang. Tidak! Bukan kenyataan ini yang aku harapkan!

Anda tentu masih ingat kisah gadis dan hari jadinya yang memenuhi kolum saya minggu lalu. Hari ini, saya ingin bercerita kesudahan pencarian gadis itu. Tapi, tidak pasti di mana saya perlu bermula. Argh…..tiba-tiba terasa sukar untuk menyusun kata.
Acapkali manusia suka melarikan diri apabila berdepan dengan kerumitan yang melanda hidup. Lapan tahun lalu, gadis itu bertekad untuk ‘melarikan diri’ kerana merasakan cintanya pada lelaki itu hanya akan menghancurkan hidupnya. Sehingga semalam, dia mula sedar pelariannya hanya sia-sia. Biar terpisah beribu batu, beribu abad, kalau dalam hati masih ada cinta, tiada gunanya. Lalu, tewas juga dia dalam pelariannya.
Mungkin anda semua merasakan catatan saya telah terpesong. Menyimpang dari topik sebenar. Maaf, seperti yang saya katakan, terlalu banyak yang ingin saya luahkan tetapi tidak tahu bagaimana.
Ketika anda membaca catatan ini, pencarian gadis itu telah lama berakhir. Kesudahannya?


Aku melangkah dengan debar yang menggunung. Air mataku tumpah juga. Pilu. Rumah kayu tersergam indah di hadapanku mungkin tidak sama seperti dalam impianku. Tetapi sudah cukup untuk memenuhi impianku. Melangkah ke dalam, tidak dapat aku gambarkan perasaanku. Di kiri dan kanan dinding tersergam indah potret-potret wajahku. Juga bingkai yang memuatkan artilek-artikel hasil tulisanku sejak empat tahun lalu.
“Assalamualaikum, Hanan.” Suara lembut Najmi menyapa pendengaranku setelah sekian lama.
Pantas aku menoleh. “Najmi..”
“Welcome home, my sweetheart.”
Aku tersenyum dalam tangisan.

Perkara yang terjadi semalam, hari ini dan esok mungkin hanya kerana satu sebab; saya sayang awak!
Najmi Harun, terima kasih kerana tidak pernah berhenti daripada menyintai saya!’ – Nurul Hanan Zakaria.

No comments: