Entri ini bagi menjawab soalan dalam e-mel yang saya terima. Maaf, lambat beri respons. Suka diingatkan jawapan ini syok sendiri; mewakili pandangan peribadi saya. Ia mungkin bercanggah dengan realiti sebenar dalam dunia penulisan.
Bagaimana nama dipilih?
Bagi saya pemilihan nama watak itu terpulang kepada penulis. Selalunya ia diputuskan oleh beberapa perkara:
1.Ada yang mahu mengabdikan nama kawan-kawan sebagai watak dalam karya mereka.
2.Ada yang menggunakan nama orang yang dibenci untuk watak jahat.
3.Ada yang mencari nama-nama dalam buku agama; yang ada makna yang baik-baik
4.Ada yang terbaca di mana-mana terus suka dengan nama itu
Perlukah dimaklumkan ataupun minta kebenaran guna nama orang yang kita kenal?
Nama tiada copryright. Sesiapa sahaja boleh guna nama itu. Tiada akta khusus cakap kita perlu minta kebenaran (maksud saya nama orang biasa-biasa macam kita ya. Tidak tahulah pula ada orang yang namanya sudah didaftar). Tetapi mungkin kita mahu beritahu apabila kita sengaja guna nama kawan baik kita dan sebagainya. Kalau watak jahat pula, saya selalu elakkan guna nama orang di sekeliling, bimbang salah faham wujud. Malah, watak baik sekalipun, tengok keadaan; sebabnya watak utama saya selalunya ada sedikit kejahatan dalam dirinya. Nanti, orang itu sangka saya ada gambaran begitu (yang buruk-buruk) tentang dia pula. Masalah pula nanti! :P
Kesimpulan; tiada peraturan khusus untuk memilih nama watak. Walau bagaimanapun, ada beberapa perkara perlu dipertimbangkan:
1.Nama yang realistik. Janganlah pilih nama yang terlalu bombastik kerana ada pembaca tidak suka; susah menyebut, mengingat ataupun nampak tidak real. Senang cakap nama itu terlalu 'cantik'.
2.Sesetengah nama selalunya dikaitkan dengan karakter. Contohnya, apabila guna nama Badrul; selalunya dibayangkan lelaki itu playboy. Manakala nama Muhammad Taufik seperti nama orang baik-baik. (Ini hanya contoh persepsi yang timbul).
3.Perbincangan dengan editor. Ada keadaan di mana editor akan minta nama ditukar kerana faktor kesesuaian. Mungkin nama itu terlalu moden berbanding perwatakan (kecuali disengajakan). Mungkin juga banyak sangat nama watak dalam novel itu kedengaran sama; contohnya hampir kesemua nama bermula huruf A dan sebagainya.
4.Meletakkan nama orang yang kita (yang kita benci) sebagai watak jahat, saya anggap itu sesuatu yang berisiko. Sebabnya, novel kita akan dicetak berulang kali(kalau laku ye :P), katakan selepas dua tahun, kita sudah berbaik dengan orang itu, mungkinkah kita akan rasa kesal kerana guna nama dia sebagai sejahat-jahat manusia dalam novel kita?
Tepuk dada, tanya selera.
Thursday, November 19, 2009
Friday, October 23, 2009
CERPEN - Teksi Untuk Ana
Ana menghela nafas panjang. Keluhan yang dalam. Pesan ibu supaya tidak mengeluh sudah dilanggar. Dengan hujung lengan baju, Ana meyeka peluh yang memercik di dahi. Mata Ana menghala ke jalan berbukit yang perlu dilaluinya. Perjalanannya masih panjang tetapi sungguh, Ana keletihan. Walaupun tiada keyakinan, Ana berharap ada yang datang membantu.
Saat hampir berputus asa, tiba-tiba sebuah teksi berhenti di hadapan Ana.
Ana tergamam. Mahu mendekati teksi itu, Ana serba salah. Tetapi teksi itu kelihatan mengujakan. Lalu Ana mendekatinya. Dibelek luar dalam secara sepintas lalu, Ana rasa selesa. Tanpa sedar, ada rasa mahu menaiki teksi itu. Ya, Ana mahu mencuba, berharap teksi itu sebagai penyelamat keadaan. Ana berharap teksi itu akan membantunya meneruskan perjalanan yang entah bila akan terhenti.
Malang untuk Ana, teksi itu bukan untuk Ana. Ternyata teksi itu sudah memilih penumpangnya sendiri. Lalu apa sahaja yang mampu Ana buat?
Ana terkilan. Kalau sudah ada penumpang lain yang jadi pilihan, mengapa berhenti di hadapan Ana? Mengapa tidak terus berlalu? Mengapa membuatkan Ana berharap pada yang tiada?
Namun, siapalah Ana untuk mempertikaikan takdir. Teksi itu ditakdirkan berhenti di hadapannya. Siapa Ana untuk mempersoalkan kewajarannya?
Ana membiarkan teksi itu berlalu. Biarkan sahaja kerana teksi itu bukan untuk Ana. Ana terduduk, terluka. Mata Ana dipejam. Memikir. Harus bagaimana? Teruskan perjalanan ataupun menunggu teksi lain? Akan adakah teksi untuk Ana?
Perlahan nafas dihela. Mata dibuka. Keyakinan yang sedikit sudah tiada. Ana tahu Ana perlu melangkah. Tetapi buat seketika, Ana mahu begini sahaja....
Saat hampir berputus asa, tiba-tiba sebuah teksi berhenti di hadapan Ana.
Ana tergamam. Mahu mendekati teksi itu, Ana serba salah. Tetapi teksi itu kelihatan mengujakan. Lalu Ana mendekatinya. Dibelek luar dalam secara sepintas lalu, Ana rasa selesa. Tanpa sedar, ada rasa mahu menaiki teksi itu. Ya, Ana mahu mencuba, berharap teksi itu sebagai penyelamat keadaan. Ana berharap teksi itu akan membantunya meneruskan perjalanan yang entah bila akan terhenti.
Malang untuk Ana, teksi itu bukan untuk Ana. Ternyata teksi itu sudah memilih penumpangnya sendiri. Lalu apa sahaja yang mampu Ana buat?
Ana terkilan. Kalau sudah ada penumpang lain yang jadi pilihan, mengapa berhenti di hadapan Ana? Mengapa tidak terus berlalu? Mengapa membuatkan Ana berharap pada yang tiada?
Namun, siapalah Ana untuk mempertikaikan takdir. Teksi itu ditakdirkan berhenti di hadapannya. Siapa Ana untuk mempersoalkan kewajarannya?
Ana membiarkan teksi itu berlalu. Biarkan sahaja kerana teksi itu bukan untuk Ana. Ana terduduk, terluka. Mata Ana dipejam. Memikir. Harus bagaimana? Teruskan perjalanan ataupun menunggu teksi lain? Akan adakah teksi untuk Ana?
Perlahan nafas dihela. Mata dibuka. Keyakinan yang sedikit sudah tiada. Ana tahu Ana perlu melangkah. Tetapi buat seketika, Ana mahu begini sahaja....
Monday, October 19, 2009
SS - Cinta pertama? - Tiada kaitan dengan tip menulis :P
Terlebih dahulu, wah saya update entri pada hari terakhir Syawal. Sempat lagi wish raya? Err....
Editor saya, Widad Soraya (ceh, bila pula saya bayar gaji dia) pernah bertanya, mengapa dalam cerita saya, mesti ada kisah cinta pertama ataupun mungkin perasaan yang tidak kesampaian yang terbawa-bawa hingga ke tua?
Adakah kerana saya mengalaminya. :)
Baru-baru ini, seorang pembaca bertanya perkara yang sama. Adakah ini pengalaman saya? Dia mahukan pendapat saya kerana dia juga dalam dilema.
Juga, seorang rakan lama berjaya menjejaki saya. Katanya, dahulu semasa sekolah, dia suka saya. Hehe... kembang mak cik. (Selalunya hanya saya yang suka orang hoh...) Eh, saya lupa tanya dia adakah saya yang pertama? Rasanya tidak hoh....
Ini jawapan saya untuk mereka.
Kepada Widad saya katakan, ya. Ada benar dan tidaknya. Tetapi yang pasti dalam CR, watak Wan Radzi itu adaptasi daripada watak kawan saya.
Kepada pembaca itu, ini jawapan saya.
Cinta pertama untuk saya, saya pun tidak tahu yang mana. Sebab crush masa sekolah adalah, tetapi semuanya tergantung begitu sahaja. Adakah boyfriend pertama itu cinta pertama? Tetapi bagaimana dengan crush sebelum itu?
Tetapi, ya, saya ambil ia sebagai inspirasi menulis cerita. Senang cakap saya 'hidup dalam angan-angan'. Selalu berpegang pada kenangan lama yang sepatutnya dilepaskan.
Untuk memberi pendapat saya rasa tidak layak. Apatah lagi saya tidak tahu dilema saudari.
Tetapi, pandangan saya begini sahaja. Crush ataupun cinta ataupun kenangan yang sudah berlalu, biarkan ia berlalu. Sebab yang kita ada adalah sekarang dan insya-Allah masa depan.
Kalau betul cinta pertama itu datang semula dan ianya untuk awak, dan awak masih mahu, grab it.
Tetapi kalau ia tidak datang, sebaliknya awak hanya menunggu sesuatu yang tidak pasti, let it go and move on.
Kadangkala perasaan dalam hati itu sudah tiada, cuma kita tidak mahu lepaskan, jadi kita anggap ia ada.
Saya beri contoh ya. Saya pernah crush pada seorang lelaki semasa sekolah. kami lost contact berbelas tahun. dalam tempoh itu, banyak kali saya berkira-kira mahu mencarinya. Saya mahu sangat tahu hidupnya sekarang dan ada juga berharap dia suka saya. (Hehe...) Hinggalah akhirnya hasrat saya tercapai.
Tetapi apabila kami bertemu kembali, rasa teruja itu sekejap sahaja. seketika terbuai-buai oleh perasaan dulu; kenangan lama. seketika, saya sedar, saya tidak rasa apa-apa lagi. kerana masa sudah berlalu, dan perasaan yg saya pendam itu sebenarnya untuk dia yang berusia 15 tahun pada masa itu. bukan dia yang sekarang.
(Sebab itu kalau awak perasan persamaan dalam IK dan MC adalah Ann dan Zafir tidak end up dengan crush or should I call their 1st love?
Semoga saudari dipermudahkan membuat keputusan. :)
Berkenaan kawan saya itu pula...
Saya pernah berada di tempat dia, jadi saya faham keterujaan dia. Saya juga faham yang dia tidak rasa apa-apa lagi.
Tetapi, ya, saya sedikit kecewa. Buat apa cari saya apabila sudah tidak rasa apa-apa? Buat apa luahkan apa yang sudah tiada? Ya, saya rasa hidup saya akan lebih mudah sekiranya dia masih suka saya. Sekurang-kurangna itu yang saya harap. Jadi, saya tidak perlu pening-pening. Terima sahaja apa yang datang hoh.
Hmm... nampaknya saya masih perlu menunggu petunjuk dari langit. Eh, tetapi, bukankah saya sudah tidak percaya pada istilah true love mahupun soulmate? Hahaha....
Kepada semua yang terperangkap dalam dilema cinta pertama yang sudah tiada tetapi masih berharap pada keajaiban.... terpulang. Tetapi pilihlah untuk hidup gembira. With or without your first love....
Editor saya, Widad Soraya (ceh, bila pula saya bayar gaji dia) pernah bertanya, mengapa dalam cerita saya, mesti ada kisah cinta pertama ataupun mungkin perasaan yang tidak kesampaian yang terbawa-bawa hingga ke tua?
Adakah kerana saya mengalaminya. :)
Baru-baru ini, seorang pembaca bertanya perkara yang sama. Adakah ini pengalaman saya? Dia mahukan pendapat saya kerana dia juga dalam dilema.
Juga, seorang rakan lama berjaya menjejaki saya. Katanya, dahulu semasa sekolah, dia suka saya. Hehe... kembang mak cik. (Selalunya hanya saya yang suka orang hoh...) Eh, saya lupa tanya dia adakah saya yang pertama? Rasanya tidak hoh....
Ini jawapan saya untuk mereka.
Kepada Widad saya katakan, ya. Ada benar dan tidaknya. Tetapi yang pasti dalam CR, watak Wan Radzi itu adaptasi daripada watak kawan saya.
Kepada pembaca itu, ini jawapan saya.
Cinta pertama untuk saya, saya pun tidak tahu yang mana. Sebab crush masa sekolah adalah, tetapi semuanya tergantung begitu sahaja. Adakah boyfriend pertama itu cinta pertama? Tetapi bagaimana dengan crush sebelum itu?
Tetapi, ya, saya ambil ia sebagai inspirasi menulis cerita. Senang cakap saya 'hidup dalam angan-angan'. Selalu berpegang pada kenangan lama yang sepatutnya dilepaskan.
Untuk memberi pendapat saya rasa tidak layak. Apatah lagi saya tidak tahu dilema saudari.
Tetapi, pandangan saya begini sahaja. Crush ataupun cinta ataupun kenangan yang sudah berlalu, biarkan ia berlalu. Sebab yang kita ada adalah sekarang dan insya-Allah masa depan.
Kalau betul cinta pertama itu datang semula dan ianya untuk awak, dan awak masih mahu, grab it.
Tetapi kalau ia tidak datang, sebaliknya awak hanya menunggu sesuatu yang tidak pasti, let it go and move on.
Kadangkala perasaan dalam hati itu sudah tiada, cuma kita tidak mahu lepaskan, jadi kita anggap ia ada.
Saya beri contoh ya. Saya pernah crush pada seorang lelaki semasa sekolah. kami lost contact berbelas tahun. dalam tempoh itu, banyak kali saya berkira-kira mahu mencarinya. Saya mahu sangat tahu hidupnya sekarang dan ada juga berharap dia suka saya. (Hehe...) Hinggalah akhirnya hasrat saya tercapai.
Tetapi apabila kami bertemu kembali, rasa teruja itu sekejap sahaja. seketika terbuai-buai oleh perasaan dulu; kenangan lama. seketika, saya sedar, saya tidak rasa apa-apa lagi. kerana masa sudah berlalu, dan perasaan yg saya pendam itu sebenarnya untuk dia yang berusia 15 tahun pada masa itu. bukan dia yang sekarang.
(Sebab itu kalau awak perasan persamaan dalam IK dan MC adalah Ann dan Zafir tidak end up dengan crush or should I call their 1st love?
Semoga saudari dipermudahkan membuat keputusan. :)
Berkenaan kawan saya itu pula...
Saya pernah berada di tempat dia, jadi saya faham keterujaan dia. Saya juga faham yang dia tidak rasa apa-apa lagi.
Tetapi, ya, saya sedikit kecewa. Buat apa cari saya apabila sudah tidak rasa apa-apa? Buat apa luahkan apa yang sudah tiada? Ya, saya rasa hidup saya akan lebih mudah sekiranya dia masih suka saya. Sekurang-kurangna itu yang saya harap. Jadi, saya tidak perlu pening-pening. Terima sahaja apa yang datang hoh.
Hmm... nampaknya saya masih perlu menunggu petunjuk dari langit. Eh, tetapi, bukankah saya sudah tidak percaya pada istilah true love mahupun soulmate? Hahaha....
Kepada semua yang terperangkap dalam dilema cinta pertama yang sudah tiada tetapi masih berharap pada keajaiban.... terpulang. Tetapi pilihlah untuk hidup gembira. With or without your first love....
Monday, August 24, 2009
Salam Ramadan
Alhamdulillah, hari ini masuk hari ketiga kita berpuasa. Saya mengambil kesempatan ini memohon maaf kepada semua orang yang mengenali saya (sebagai saya, Leeya Myra mahupun Aizam Aiman) sekiranya saya ada berbuat salah dalam bentuk apa-apa pun. Kata-kata, perbuatan, layanan dan sebagainya.
Halalkan segala-galanya. Saya memaafkan semua orang; sama ada saya tahu ataupun tidak apa kesalahan saudara-saudari kepada saya.
:) Macam over sahaja hoh. Tetapi saya serius.
Okey, insya-Allah kita bertemu di dalam entri yang lain.
Semoga Ramadan kali ini dilalui hingga penghujung dengan lebih baik berbanding terdahulu. Lalalala~
Halalkan segala-galanya. Saya memaafkan semua orang; sama ada saya tahu ataupun tidak apa kesalahan saudara-saudari kepada saya.
:) Macam over sahaja hoh. Tetapi saya serius.
Okey, insya-Allah kita bertemu di dalam entri yang lain.
Semoga Ramadan kali ini dilalui hingga penghujung dengan lebih baik berbanding terdahulu. Lalalala~
Tuesday, August 18, 2009
SS - Apa hendak buat apabila manuskrip ditolak?
Seperti selalu, saya ulang. Entri dibawah label SS alias Syok Sendiri adalah pandangan peribadi saya. Ia berdasarkan sedikit pengalaman dan pengetahuan saya. Mungkin ia bermanfaat. Mungkin juga ia tidak ada kaitan dengan yang membaca. Pandai-pandailah ya. :P
Saya tulis entri ini berdasarkan soalan Ann. Kata Ann, sudah 4 kali dia menghantar manuskrip tetapi ditolak.
Soalan saya kepada Ann.
1.Adakah manuskrip yang sama ditolak? Ataupun yang berbeza?
2.Pernahkah saudari bertanya mengapa manuskrip saudari ditolak?
3.Manskrip saudari ditolak 100 peratus ataupun dicadangkan supaya diubah/dibaiki?
4.Pernahkah saudari menyuruh orang terdekat membacanya?
5.Pernahkah saudari menganalisa manuskrip saudari dan membandingkan dengan yang berada dalam pasaran?
Sedikit komen, harap membantu:
Mungkin saudari boleh cuba menulis manuskrip lain sahaja ataupun memperbaikinya (maksudnya merombak dengan banyak – mungkin 50 - 80peratus). Tetapi, sebelum menulis yang lain, kenal pasti dahulu kelemahan dalam manuskrip terdahulu. Tanyakan kepada penerbit yang menolak, mengapa manuskrip itu ditolak? Sekiranya mereka tidak beri jawapan, boleh juga tanya pendapat rakan-rakan. Atau paling tidak, bandingkan karya saudari dengan karya terbitan penerbit itu. Lihat perbezaannya. Mungkin karya saudari lemah daripada segi olahan? Mungkin juga tema?
Tanyakan juga kepada penerbit kritera karya yang biasa diterima. Ataupun mungkin penerbit mahukan kelainan; tidak mahu karya yang lebih kurang sama dengan yang sudah diterbitkan.
Tanpa mengenal pasti kelemahan, saudari mungkin mengulangi kesilapan yang sama.
Sekiranya penerbit meminta saudari mengubah, jangan berputus asa. Itu perkara biasa. Kali pertama saya menghantar karya, editor meminta saya mengubah dan menambah di sana sini. Saya juga diminta membaca buku terbitan penerbit itu sebagai panduan. Itu perkara biasa yang perlu dilalui oleh penulis ataupun orang yang mahu menjadi penulis.
Apabila berkesempatan, hadiri bengkel-bengkel penulisan. Ini dapat membantu saudari mendapat pendedahan yang lebih. Banyakkan membaca pelbagai jenis genre, kenal pasti genre yang sesuai dengan jiwa saudari. Cari gaya olahan tersendiri. Ini mengambil masa. Lihat gaya olahan ramai penulis. Somehow, saudari akan jumpa gaya saudari.
Cuba hantar semula apabila sudah yakin ia lebih baik daripada sebelumnya. Ada banyak penerbit di luar sana. Dapatkan panduan daripada mereka. KLIK UNTUK BACA ENTRI INI SEBAGAI RUJUKAN
Paling penting, berdoalah di samping berusaha. Berdoa diberi idea menulis, ditunjukkan jalan. Berdoa juga diberi petunjuk sama ada ini bidang yang sesuai ataupun mungkin sebenarnya saudari mempunyai bakat dalam bidang lain. Mintalah petunjuk dari langit.
Selamat menulis. :)
Saya tulis entri ini berdasarkan soalan Ann. Kata Ann, sudah 4 kali dia menghantar manuskrip tetapi ditolak.
Soalan saya kepada Ann.
1.Adakah manuskrip yang sama ditolak? Ataupun yang berbeza?
2.Pernahkah saudari bertanya mengapa manuskrip saudari ditolak?
3.Manskrip saudari ditolak 100 peratus ataupun dicadangkan supaya diubah/dibaiki?
4.Pernahkah saudari menyuruh orang terdekat membacanya?
5.Pernahkah saudari menganalisa manuskrip saudari dan membandingkan dengan yang berada dalam pasaran?
Sedikit komen, harap membantu:
Mungkin saudari boleh cuba menulis manuskrip lain sahaja ataupun memperbaikinya (maksudnya merombak dengan banyak – mungkin 50 - 80peratus). Tetapi, sebelum menulis yang lain, kenal pasti dahulu kelemahan dalam manuskrip terdahulu. Tanyakan kepada penerbit yang menolak, mengapa manuskrip itu ditolak? Sekiranya mereka tidak beri jawapan, boleh juga tanya pendapat rakan-rakan. Atau paling tidak, bandingkan karya saudari dengan karya terbitan penerbit itu. Lihat perbezaannya. Mungkin karya saudari lemah daripada segi olahan? Mungkin juga tema?
Tanyakan juga kepada penerbit kritera karya yang biasa diterima. Ataupun mungkin penerbit mahukan kelainan; tidak mahu karya yang lebih kurang sama dengan yang sudah diterbitkan.
Tanpa mengenal pasti kelemahan, saudari mungkin mengulangi kesilapan yang sama.
Sekiranya penerbit meminta saudari mengubah, jangan berputus asa. Itu perkara biasa. Kali pertama saya menghantar karya, editor meminta saya mengubah dan menambah di sana sini. Saya juga diminta membaca buku terbitan penerbit itu sebagai panduan. Itu perkara biasa yang perlu dilalui oleh penulis ataupun orang yang mahu menjadi penulis.
Apabila berkesempatan, hadiri bengkel-bengkel penulisan. Ini dapat membantu saudari mendapat pendedahan yang lebih. Banyakkan membaca pelbagai jenis genre, kenal pasti genre yang sesuai dengan jiwa saudari. Cari gaya olahan tersendiri. Ini mengambil masa. Lihat gaya olahan ramai penulis. Somehow, saudari akan jumpa gaya saudari.
Cuba hantar semula apabila sudah yakin ia lebih baik daripada sebelumnya. Ada banyak penerbit di luar sana. Dapatkan panduan daripada mereka. KLIK UNTUK BACA ENTRI INI SEBAGAI RUJUKAN
Paling penting, berdoalah di samping berusaha. Berdoa diberi idea menulis, ditunjukkan jalan. Berdoa juga diberi petunjuk sama ada ini bidang yang sesuai ataupun mungkin sebenarnya saudari mempunyai bakat dalam bidang lain. Mintalah petunjuk dari langit.
Selamat menulis. :)
Friday, August 14, 2009
Siapa Saya?
Ada yang bertanya biodata saya. Jadinya saya ringkaskan di bawah berkenaan saya. Saya pun tidak pasti hari ini ada mood mahu bercerita tentang peribadi saya:
Penulis novel dewasa dan novel remaja bahasa Melayu.
Juga seorang editor di sebuah syarikat penerbitan.
Karya:
Diterbitkan oleh Alaf 21 menggunakan nama pena Leeya Myra
2004 – Mencari Cinta
2006 – Izinkan Kubahagia
2009 – Ceritera Rindu
Diterbitkan oleh PTS One Sdn. Bhd. menggunakan nama pena Aizam Aiman
2005 – My Angel
2006 – My Hero
2008- My Secret
2009 – Sayalah Puteri Raja
Blog:
www.leeya-myra.blogspot.com
www.aizam-aiman.blogspot.com
E-mel:
leeya.myra@yahoo.com
aizamaiman@gmail.com
roswell_124@yahoo.com
Fakta lain tentang saya:
1.Kurang percaya wujudnya 'true love' antara lelaki dan perempuan (terutama diri sendiri, orang lain mungkin mendapatnya) tetapi menulis tentang itu.
2.Pemalas dan pentingkan diri sendiri selain keluarga.
3.Kurang bersosial, hanya ada beberapa orang kawan termasuklah dua orang kawan baik.
4.Sangat percaya diri dilahirkan sebagai penulis walaupun bakat tidak seberapa. Hahahaha :P
5.Suka makan, tidur, berkhayal, menonton drama terutama Cina, Korea, Jepun. Juga drama Inggeris. Channel kegemaran adalah 8tv dan NTV7. (Bila balik kampung ada Astro, sangat suka tengok AXN dan Hallmark).
6.Apabila merasakan diri tidak ada pencapaian, rasa tidak berguna, akan cuba siapkan novel. Bila terbit, akan rasa telah melakukan sesuatu dalam hidup sebagai pencapaian peribadi. :)
7.Kehidupan berlegar soal kerja; apabila terlalu banyak kerja rasa bosan dan penat. Tetapi apabila tidak buat kerja, rasa kosong, tidak tahu hendak buat ataupun fikir apa.
8.Berharap dapat berperanan membawa sedikit perbezaan dalam hidup orang lain.
9.Mencari ketenangan dan kedamaian hidup di dunia juga di akhirat.
10.Berharap dapat mencintai Allah lebih daripada segala-galanya setiap detik melalui perbuatan, kata-kata dan dalam hati.
Penulis novel dewasa dan novel remaja bahasa Melayu.
Juga seorang editor di sebuah syarikat penerbitan.
Karya:
Diterbitkan oleh Alaf 21 menggunakan nama pena Leeya Myra
2004 – Mencari Cinta
2006 – Izinkan Kubahagia
2009 – Ceritera Rindu
Diterbitkan oleh PTS One Sdn. Bhd. menggunakan nama pena Aizam Aiman
2005 – My Angel
2006 – My Hero
2008- My Secret
2009 – Sayalah Puteri Raja
Blog:
www.leeya-myra.blogspot.com
www.aizam-aiman.blogspot.com
E-mel:
leeya.myra@yahoo.com
aizamaiman@gmail.com
roswell_124@yahoo.com
Fakta lain tentang saya:
1.Kurang percaya wujudnya 'true love' antara lelaki dan perempuan (terutama diri sendiri, orang lain mungkin mendapatnya) tetapi menulis tentang itu.
2.Pemalas dan pentingkan diri sendiri selain keluarga.
3.Kurang bersosial, hanya ada beberapa orang kawan termasuklah dua orang kawan baik.
4.Sangat percaya diri dilahirkan sebagai penulis walaupun bakat tidak seberapa. Hahahaha :P
5.Suka makan, tidur, berkhayal, menonton drama terutama Cina, Korea, Jepun. Juga drama Inggeris. Channel kegemaran adalah 8tv dan NTV7. (Bila balik kampung ada Astro, sangat suka tengok AXN dan Hallmark).
6.Apabila merasakan diri tidak ada pencapaian, rasa tidak berguna, akan cuba siapkan novel. Bila terbit, akan rasa telah melakukan sesuatu dalam hidup sebagai pencapaian peribadi. :)
7.Kehidupan berlegar soal kerja; apabila terlalu banyak kerja rasa bosan dan penat. Tetapi apabila tidak buat kerja, rasa kosong, tidak tahu hendak buat ataupun fikir apa.
8.Berharap dapat berperanan membawa sedikit perbezaan dalam hidup orang lain.
9.Mencari ketenangan dan kedamaian hidup di dunia juga di akhirat.
10.Berharap dapat mencintai Allah lebih daripada segala-galanya setiap detik melalui perbuatan, kata-kata dan dalam hati.
Thursday, July 30, 2009
SS - Mula menulis dan menulis....
Salam untuk semua. Semoga mendapat rahmat dan perlindungan daripada-Nya.
Seperti selalu, saya ulang kata. Entri dibawah label SS adalah pandangan peribadi saya dengan harapan ia bermanfaat kepada semua yang bercita-cita menjadi penulis mahupun yang bergelar penulis. Sekiranya ia tidak sesuai, abaikan sahaja. :P
Bagaimana mahu mula menulis sesebuah manuskrip?
Apa yang perlu ditulis?
Bagaimana dengan pembahagian bab?
Berapa muka surat?
Format penulisan?
Berapa jangka masa biasanya diperlukan untuk penulis?
Benarkah kaedah kad yang diuar-uarkan oleh pengerusi PTS berkesan?
Pada pandangan saya, tiada teknik penulisan yang salah. Tetapi belum tentu semuanya tepat dan sesuai dilaksanakan tanpa pengubahsuaian.
1. Seorang novelis terkemuka pernah bercerita gayanya. Katanya, setiap kali mahu menulis manuskrip baru, dia membeli sebuah buku nota. Dalam buku nota ini tertulis steps yang dibuat untuk manuskrip itu. Ada kajian, pembahagian bab lengkap dengan tarikh bila catatan itu dibuat. Selepas bahan-bahan siap terkumpul, dia akan mula menulis mengikut deadline yang sudah ditetapkan.
Format penulisan di dalam word pula mengikut mood. Maksudnya pemilihan font, tidak terikat kepada Times New Roman seperti yang diminta penerbit. Hanya apabila mahu dihantar untuk penilaian barulah dia mengikut format yang sepatutnya; TNR 12, double spacing.
Kelebihan:
Proses penulisan lebih teratur. Apabila semua bahan sudah ada, maka tumpuan akan kepada pengolahan ayat dan jalan cerita. Buku catatan akan jadi sumber rujukan dan panduan yang sangat membantu. Penyusunan bab daripada awal akan memudahkan penyusunan scene.
Kelemahan:
Berisiko terhenti sekiranya bahan mengambil masa terlalu lama dikumpulkan – semangat manusia ada turun naik. Penyusunan bab dari awal kadangkala memberi kekangan pada pengolahan dan idea lain.
2. Pengerusi PTS pula selalu membicarakan kaedah kad untuk penulisan yang pantas. Tulis satu ataupun dua perkataan pada setiap kad dan tulang ikan. Apabila mahu menulis, ambil kad, lihat tulisan itu dan menulis. Manakala tulang ikan itu untuk perkembangan watak dan bab. Akhir sekali barulah, disusun semua scene itu. Maka terhasillah sebuah manuskrip.
Kelebihan:
Sistem kad mempercepatkan penulisan. Sistem tulang ikan membuatkan penulis dapat memperkembangkan watak. Boleh menulis daripada mana-mana bab/scene.
Kelemahan:
Masalah semasa penyusunan cerita mengikut kad. Pengalaman saya menilai dan membaca manuskrip yang menggunakan kaedah ini, tidak ada kesinambungan antara satu scene ke scene lain. Time frame ada kalanya tidak tepat. Kadangkala setiap cerita/kad berdiri sendiri menyebabkan pembaca akan terfikir-fikir apakah tema utama, daya penarik untuk habis membaca kerana setiap kad sudah ada kesudahan masing-masing.
Sebuah buku bagi saya apabila temanya jelas, ia bermula daripada satu titik ke titik lain; cuma perjalanannya bukan garis lurus, ia boleh herot-berot asalkan jumpa titik akhir, bukannya banyak titik pemula dan titik akhir tanpa pertalian antara satu sama lain. Itu seperti membaca cerita pendek yang berbeza-beza.
3. Kesimpulan yang saya buat, menulis perlukan perancangan dan deadline.
Apabila ada dua perkara ini, penulisan akan lebih teratur dan bermatlamat. Matlamatnya adalah siap.
Apa pun sistem yang digunakan, perlu disesuaikan dengan keselesaan penulis dan keperluan manuskrip.
Tidak semestinya bahan perlu sudah lengkap baru boleh menulis. Sambil menulis, masih boleh mengumpul bahan lain. Pembahagian bab pula tidak perlu terlalu rigid. Dari semasa ke semasa, ia boleh berubah berdasarkan idea baru.
Sistem kad boleh digunakan tetapi perlulah pandai menyusun kesinambungan. Jangan terlalu banyak perkara diceritakan tetapi tiada kesinambungan mahupun objektif jelas.
Pendapat saya, perkara paling penting memulakan penulisan:
1.Tema – tentukan tema – >KLIK UNTUK RUJUK ENTRI TERDAHULU (saya selalu sibuk memilih working title; konon nak yang sedap disebut; pembakar semangat walaupun manuskrip tak mula tulis pun! :P)
2.Beberapa watak utama dan latar belakang watak utama (watak sampingan biasanya akan muncul dalam proses penulisan.
3.Rangka cerita/pembahagian bab – ia sebagai panduan, selalunya akan berubah serba sedikit (ada kalanya banyak) dalam proses penulisan. Tentang muka surat pula ia bergantung kepada aplikasi penerbit (kalau buku remaja, jumlah dikurangkan kerana kekangan kos ilustrasi), lokasi, tema dan masa scene dan sebagainya. Jumlah yang biasa sekitar 5 – 10 muka surat double spacing TNR.
4.Bahan/maklumat yang membantu penulisan – tidaklah proses penulisan terhenti ataupun tidak tahu mahu tulis apa kerana bahannya tidak ada. Boleh kumpul semua sebelum menulis mahupun bergerak seiring.
5.Jangan berhenti menulis. Apabila terasa stuck pada sesetengah bahagian, tulis yang lain. Nanti boleh rearrange semula.
6.Tetapi paling penting daripada semua di atas adalah doa dan tawakal.
Selamat menulis! :)
p/s: Adakah saya sistematik? Oh tidak, sekiranya ya, tentu saya mampu menulis dengan banyak. :P
Seperti selalu, saya ulang kata. Entri dibawah label SS adalah pandangan peribadi saya dengan harapan ia bermanfaat kepada semua yang bercita-cita menjadi penulis mahupun yang bergelar penulis. Sekiranya ia tidak sesuai, abaikan sahaja. :P
Bagaimana mahu mula menulis sesebuah manuskrip?
Apa yang perlu ditulis?
Bagaimana dengan pembahagian bab?
Berapa muka surat?
Format penulisan?
Berapa jangka masa biasanya diperlukan untuk penulis?
Benarkah kaedah kad yang diuar-uarkan oleh pengerusi PTS berkesan?
Pada pandangan saya, tiada teknik penulisan yang salah. Tetapi belum tentu semuanya tepat dan sesuai dilaksanakan tanpa pengubahsuaian.
1. Seorang novelis terkemuka pernah bercerita gayanya. Katanya, setiap kali mahu menulis manuskrip baru, dia membeli sebuah buku nota. Dalam buku nota ini tertulis steps yang dibuat untuk manuskrip itu. Ada kajian, pembahagian bab lengkap dengan tarikh bila catatan itu dibuat. Selepas bahan-bahan siap terkumpul, dia akan mula menulis mengikut deadline yang sudah ditetapkan.
Format penulisan di dalam word pula mengikut mood. Maksudnya pemilihan font, tidak terikat kepada Times New Roman seperti yang diminta penerbit. Hanya apabila mahu dihantar untuk penilaian barulah dia mengikut format yang sepatutnya; TNR 12, double spacing.
Kelebihan:
Proses penulisan lebih teratur. Apabila semua bahan sudah ada, maka tumpuan akan kepada pengolahan ayat dan jalan cerita. Buku catatan akan jadi sumber rujukan dan panduan yang sangat membantu. Penyusunan bab daripada awal akan memudahkan penyusunan scene.
Kelemahan:
Berisiko terhenti sekiranya bahan mengambil masa terlalu lama dikumpulkan – semangat manusia ada turun naik. Penyusunan bab dari awal kadangkala memberi kekangan pada pengolahan dan idea lain.
2. Pengerusi PTS pula selalu membicarakan kaedah kad untuk penulisan yang pantas. Tulis satu ataupun dua perkataan pada setiap kad dan tulang ikan. Apabila mahu menulis, ambil kad, lihat tulisan itu dan menulis. Manakala tulang ikan itu untuk perkembangan watak dan bab. Akhir sekali barulah, disusun semua scene itu. Maka terhasillah sebuah manuskrip.
Kelebihan:
Sistem kad mempercepatkan penulisan. Sistem tulang ikan membuatkan penulis dapat memperkembangkan watak. Boleh menulis daripada mana-mana bab/scene.
Kelemahan:
Masalah semasa penyusunan cerita mengikut kad. Pengalaman saya menilai dan membaca manuskrip yang menggunakan kaedah ini, tidak ada kesinambungan antara satu scene ke scene lain. Time frame ada kalanya tidak tepat. Kadangkala setiap cerita/kad berdiri sendiri menyebabkan pembaca akan terfikir-fikir apakah tema utama, daya penarik untuk habis membaca kerana setiap kad sudah ada kesudahan masing-masing.
Sebuah buku bagi saya apabila temanya jelas, ia bermula daripada satu titik ke titik lain; cuma perjalanannya bukan garis lurus, ia boleh herot-berot asalkan jumpa titik akhir, bukannya banyak titik pemula dan titik akhir tanpa pertalian antara satu sama lain. Itu seperti membaca cerita pendek yang berbeza-beza.
3. Kesimpulan yang saya buat, menulis perlukan perancangan dan deadline.
Apabila ada dua perkara ini, penulisan akan lebih teratur dan bermatlamat. Matlamatnya adalah siap.
Apa pun sistem yang digunakan, perlu disesuaikan dengan keselesaan penulis dan keperluan manuskrip.
Tidak semestinya bahan perlu sudah lengkap baru boleh menulis. Sambil menulis, masih boleh mengumpul bahan lain. Pembahagian bab pula tidak perlu terlalu rigid. Dari semasa ke semasa, ia boleh berubah berdasarkan idea baru.
Sistem kad boleh digunakan tetapi perlulah pandai menyusun kesinambungan. Jangan terlalu banyak perkara diceritakan tetapi tiada kesinambungan mahupun objektif jelas.
Pendapat saya, perkara paling penting memulakan penulisan:
1.Tema – tentukan tema – >KLIK UNTUK RUJUK ENTRI TERDAHULU (saya selalu sibuk memilih working title; konon nak yang sedap disebut; pembakar semangat walaupun manuskrip tak mula tulis pun! :P)
2.Beberapa watak utama dan latar belakang watak utama (watak sampingan biasanya akan muncul dalam proses penulisan.
3.Rangka cerita/pembahagian bab – ia sebagai panduan, selalunya akan berubah serba sedikit (ada kalanya banyak) dalam proses penulisan. Tentang muka surat pula ia bergantung kepada aplikasi penerbit (kalau buku remaja, jumlah dikurangkan kerana kekangan kos ilustrasi), lokasi, tema dan masa scene dan sebagainya. Jumlah yang biasa sekitar 5 – 10 muka surat double spacing TNR.
4.Bahan/maklumat yang membantu penulisan – tidaklah proses penulisan terhenti ataupun tidak tahu mahu tulis apa kerana bahannya tidak ada. Boleh kumpul semua sebelum menulis mahupun bergerak seiring.
5.Jangan berhenti menulis. Apabila terasa stuck pada sesetengah bahagian, tulis yang lain. Nanti boleh rearrange semula.
6.Tetapi paling penting daripada semua di atas adalah doa dan tawakal.
Selamat menulis! :)
p/s: Adakah saya sistematik? Oh tidak, sekiranya ya, tentu saya mampu menulis dengan banyak. :P
Subscribe to:
Posts (Atom)