Monday, October 19, 2009

SS - Cinta pertama? - Tiada kaitan dengan tip menulis :P

Terlebih dahulu, wah saya update entri pada hari terakhir Syawal. Sempat lagi wish raya? Err....

Editor saya, Widad Soraya (ceh, bila pula saya bayar gaji dia) pernah bertanya, mengapa dalam cerita saya, mesti ada kisah cinta pertama ataupun mungkin perasaan yang tidak kesampaian yang terbawa-bawa hingga ke tua?
Adakah kerana saya mengalaminya. :)

Baru-baru ini, seorang pembaca bertanya perkara yang sama. Adakah ini pengalaman saya? Dia mahukan pendapat saya kerana dia juga dalam dilema.

Juga, seorang rakan lama berjaya menjejaki saya. Katanya, dahulu semasa sekolah, dia suka saya. Hehe... kembang mak cik. (Selalunya hanya saya yang suka orang hoh...) Eh, saya lupa tanya dia adakah saya yang pertama? Rasanya tidak hoh....

Ini jawapan saya untuk mereka.

Kepada Widad saya katakan, ya. Ada benar dan tidaknya. Tetapi yang pasti dalam CR, watak Wan Radzi itu adaptasi daripada watak kawan saya.


Kepada pembaca itu, ini jawapan saya.

Cinta pertama untuk saya, saya pun tidak tahu yang mana. Sebab crush masa sekolah adalah, tetapi semuanya tergantung begitu sahaja. Adakah boyfriend pertama itu cinta pertama? Tetapi bagaimana dengan crush sebelum itu?

Tetapi, ya, saya ambil ia sebagai inspirasi menulis cerita. Senang cakap saya 'hidup dalam angan-angan'. Selalu berpegang pada kenangan lama yang sepatutnya dilepaskan.

Untuk memberi pendapat saya rasa tidak layak. Apatah lagi saya tidak tahu dilema saudari.
Tetapi, pandangan saya begini sahaja. Crush ataupun cinta ataupun kenangan yang sudah berlalu, biarkan ia berlalu. Sebab yang kita ada adalah sekarang dan insya-Allah masa depan.
Kalau betul cinta pertama itu datang semula dan ianya untuk awak, dan awak masih mahu, grab it.
Tetapi kalau ia tidak datang, sebaliknya awak hanya menunggu sesuatu yang tidak pasti, let it go and move on.

Kadangkala perasaan dalam hati itu sudah tiada, cuma kita tidak mahu lepaskan, jadi kita anggap ia ada.
Saya beri contoh ya. Saya pernah crush pada seorang lelaki semasa sekolah. kami lost contact berbelas tahun. dalam tempoh itu, banyak kali saya berkira-kira mahu mencarinya. Saya mahu sangat tahu hidupnya sekarang dan ada juga berharap dia suka saya. (Hehe...) Hinggalah akhirnya hasrat saya tercapai.

Tetapi apabila kami bertemu kembali, rasa teruja itu sekejap sahaja. seketika terbuai-buai oleh perasaan dulu; kenangan lama. seketika, saya sedar, saya tidak rasa apa-apa lagi. kerana masa sudah berlalu, dan perasaan yg saya pendam itu sebenarnya untuk dia yang berusia 15 tahun pada masa itu. bukan dia yang sekarang.

(Sebab itu kalau awak perasan persamaan dalam IK dan MC adalah Ann dan Zafir tidak end up dengan crush or should I call their 1st love?

Semoga saudari dipermudahkan membuat keputusan. :)



Berkenaan kawan saya itu pula...
Saya pernah berada di tempat dia, jadi saya faham keterujaan dia. Saya juga faham yang dia tidak rasa apa-apa lagi.
Tetapi, ya, saya sedikit kecewa. Buat apa cari saya apabila sudah tidak rasa apa-apa? Buat apa luahkan apa yang sudah tiada? Ya, saya rasa hidup saya akan lebih mudah sekiranya dia masih suka saya. Sekurang-kurangna itu yang saya harap. Jadi, saya tidak perlu pening-pening. Terima sahaja apa yang datang hoh.
Hmm... nampaknya saya masih perlu menunggu petunjuk dari langit. Eh, tetapi, bukankah saya sudah tidak percaya pada istilah true love mahupun soulmate? Hahaha....


Kepada semua yang terperangkap dalam dilema cinta pertama yang sudah tiada tetapi masih berharap pada keajaiban.... terpulang. Tetapi pilihlah untuk hidup gembira. With or without your first love....

2 comments:

erin zehana said...

satu perkara yang saya pelajari dr entri kak leeya ni

Lee Jun Shi said...

suka!