Friday, June 5, 2009

SS - Pemilihan tema cerita

Sebelum saya menulis lebih panjang, suka saya ulang sekali lagi, dalam kategori Syok Sendiri (SS), saya menulis perkara-perkara berkaitan penulisan dan penerbitan. Ia berdasarkan sedikit pengalaman, sedikit pengetahuan dan selebihnya pandangan peribadi saya (nama pun syok sendiri kan... :P) Jadi, sekiranya ada yang tidak bersetuju, tidak perlu baca. Okey? :)

Dalam entri terdahulu, saya ada menulis tentang kepentingan memahami sistem kerja penerbit. Untuk entri kali ini pula, saya mahu berkongsi tentang pemilihan tema cerita yang hendak ditulis.

Sebelum mula menulis, tentukan dahulu tema yang mahu ditulis. Tema ini boleh dipilih berdasarkan kecenderungan penulis itu sendiri; minatnya pada buku-buku yang dibaca. Sebagai contoh, penulis meminati genre sains fiksyen, cinta, thriller dan sebagainya.

Selain minat, ada dua perkara yang sangat penting dalam penentuan tema. Sasaran pembaca dan juga permintaan pasaran.

Ingat, menulis bukan perkara syok sendiri. Okey, memanglah syok sendiri, tetapi bukankah kita menulis supaya orang baca? Kalau kita tidak mahu orang baca, tentunya kita tidak akan merancang untuk menerbitkannya, bukan?

Sekiranya mahu menulis untuk remaja, pilih tema yang bersesuaian dengan kehidupan remaja masa kini. Apa masalah harian remaja? Apa budaya remaja hari ini? Kegemaran mereka? Boleh tulis cerita hobi, sains fiksyen, kekeluargaan, persahabatan, kisah pelajar sekolah asrama dan sebagainya.

Sekiranya mahu menulis novel dewasa pula, sasaran pembaca bagaimana yang diharapkan membeli karya itu? Golongan urban yang suka membaca chic-lit bahasa Inggeris, golongan yang suka novel cinta, sains fiksyen, thriller, ataupun bagaimana?

Pasaran novel di Malaysia sedikit terkebelakang berbanding Indonesia (ini saya cedok ayat orang :P) Contohnya, zaman chic-lit sudah berlalu, sekarang di sana permintaan adalah novel sains fiksyen, fantasi. Manakala di Malaysia pula, chic-lit bahasa Melayu masih kurang. Paling tidak pun, Jemari dan PTS menerbitkan konsep ini. Manakala cinta Islami (pernah dengar Ayat-ayat Cinta?) pula pasarannya terbuka tetapi pengisiannya masih samar-samar. Novel popular; tema cinta pula, saya rasa lambakannya terlalu banyak. Saya membuat andaian, pasaran urban sudah mulai statik manakala di luar bandar mahupun bandar kecil masih ada permintaan besar; saya dapat e-mel pun daripada pembaca nun jauh di Sibu. Dalam erti kata lain, temanya tidak basi, tetapi penampilannya mungkin perlukan suntikan baru.

Jadi, pilihlah tema berdasarkan minat, pengetahuan, sasaran pembaca, permintaan pasaran. Kalau perlu, minta pandangan penerbit, buat kajian di kedai buku, lihat carta buku best-sellers, lihat trend di luar negara, layari laman web/blog penulis mahupun penerbit; kadangkala ada komen-komen daripada pembaca minta ditulis tema itu dan ini. (Wah, macam beria-ia sahaja kan? Hehehe....)

Namun, di sebalik itu semua, mulalah menulis dengan perkara yang kita tahu, yang kita rasa mudah tetapi jangan syok sendiri. Pengalaman saya, saya mahu menulis novel thriller dan action-romance, tetapi saya belum mampu melakukannya. Dalam tempoh itu, saya menulis perkara-perkara yang saya rasa lebih mudah; novel cinta dan novel remaja. Dengan ini, tidaklah angan-angan saya tinggal mimpi kosong. Kegagalan menulis kerana dirasakan sukar akan mematahkan semangat. Jadi bermulalah daripada perkara yang kita tahu. :)

Selamat menulis. :)

No comments: