Friday, June 12, 2009

CERPEN - Surat Untuk Cinta (Episod 4)

Surat Untuk Cinta Episod 1
Surat Untuk Cinta Episod 2
Surat Untuk Cinta Episod 3



“Awak pernah terjatuh?”
Dia tidak memberi respons. Sekadar menjadi peneman setia. Bukan tidak ada jawapan, tetapi lebih kepada tidak bersedia berkongsi cerita. Biarlah hanya si dia yang bercerita. Bagi dirinya pula, ceritanya sudah lama tamat, dia tidak mahu membuka simpulan kenangan lama. Kenangan yang menjerut hati setiap kali melintasi ruang fikirannya. Kenangan yang memberi resah. Kenangan yang belum mampu dilepaskan.
“Dahulu, semasa kita anak-anak lagi, jatuh bukan perkara besar. Sakitnya hanya seketika. Kemudian kita seolah-olah terlupa yang kita pernah jatuh dan tercedera. jadi kita teruskan, terjatuh, tercedera, teruskan dan rutin itu berulang. Tetapi menginjak dewasa, kita mula didatangi rasa yang satu itu. Takut terjatuh kerana takut terluka. Semakin meningkat usia, semakin kuat pula rasa itu menguasai jiwa. Lalu rutin yang satu itu semakin berkurang. Dan sejak itu, kita semakin jarang terjatuh. Tidak kiralah terjatuh dalam situasi bagaimana. Kita hanya mahu menjalani hidup dengan selesa. Jadi kita kerap memilih jalan selamat. Jalan yang tidak akan buat kita terjatuh jauh sekali terluka. Sedangkan hidup ini satu risiko. Bagaimana mahu menjalani hidup apabila tidak berani mengambil risiko?
Dia kekal membisu. Membiarkan luahan itu meniti di bibir. Saat itu, dia tidak mahu berbalas hujah, hanya mahu menjadi pendengar yang setia.
“Saya mahu berfikiran postif. Saya tidak mahu rasa itu menguasai diri. Saya mahu melawan ketakutan itu. Saya mahu mengambil risiko. Jadi saya membiarkan diri terjatuh kerana saya percaya saya tidak akan terluka. Saya benar-benar yakin risiko yang saya ambil ini berbaloi. Pernah dengar tentang hukum tarikan? Law of attraction? Asalkan kita mahu sesuatu itu dengan bersungguh-sungguh dan kerap memikirkannya, maka kita akan memperolehnya. Asalkan tiada keraguan dalam hati. Jadi, saya membiarkan diri terjatuh kerana saya mahu itu berlaku dan tiada sedikit pun keraguan dalam diri yang saya akan terluka. Tetapi mengapa akhirnya saya tetap terluka?
'Mungkinkah kerana awak terjatuh di tempat yang salah ataupun mungkin awak terjatuh untuk terluka?' Kata-kata itu hanya berlegar dalam diri.

No comments: