Tuesday, June 2, 2009

CERPEN - Surat Untuk Cinta (Episod 3)

“Jadi kamulah Cinta yang diagung-agungkan?”
Cinta yang dari tadi khusyuk membaca novel sementara menunggu hidangan tengah harinya mengangkat muka. Matanya menangkap figura yang berdiri di hadapan meja makan yang didudukinya.
Wajah tersentaknya kendur, dihiasi senyuman manis. “Sudah lama kita tidak bertemu. Awak apa khabar?” Suaranya mesra, tanda gembira dengan pertemuan tanpa janji itu.
“Bagaimana awak mahu menjawab?” Intonasinya mendatar, tidak langsung ada keceriaan.
“Maksud awak?”
“Itu.” Lirik matanya menghala kepada sepucuk sampul warna merah jambu di sisi novel yang dibaca Cinta. Dia kenal sampul itu. Sampul yang sama yang dikucup Hati tempoh hari.
Cinta tersenyum. “Duduklah, saya akan jawab setiap pertanyaan awak tetapi duduklah dahulu. Sudah terlalu lama sejak kali terakhir kita duduk bersama.” Suara yang digetarkan perlahan dan lembut.
Dia mengalah. Duduk bertentang dengan Cinta.
“Saya harap itu petanda baik awak membawa sampul itu di sisi awak.”
Cinta menggeleng dalam tawa kecil. “Sekadar sebagai penanda buku, bukan apa-apa.” Serentak itu, Cinta meletakkan sampul itu di muka surat terakhir dia berhenti membaca sebelum menutup novel itu.
“Saya sangka awak sudah lama khatam membaca cerita itu?” Matanya melirik tajuk novel itu. Mencari Cinta.
“Saya suka ulang baca. Kisahnya dekat dengan diri.” Cinta tersenyum.
Dia tertawa mendengar jawapan itu. Sinis.
“Awak kenal Hati?” tanya Cinta.
“Awak bercadang mahu menjawab bagaimana kepada dia?”
“Akal, awak masih marah saya?”
Patutkah dia marah?
“Saya tidak perlu jawab soalan awak. Saya cuma harap awak tidak melukakan Hati. Padanya awak indah, sesuatu yang indah tidak akan melukakan. Saya tidak mahu dia terpedaya dengan tanggapan yang naif itu.”
Cinta tersenyum. “Dulu, awak juga beranggapan yang sama.”
“Dulu. Ketika saya bodoh menilai.”
“Sekarang, apa pandangan awak pada saya?”
“Pandangan saya bukan tajuk perbualan ini. Cinta, berhentilah melukakan.”
“Saya sendiri terluka. Awak perlu ingat itu, Akal. Dulu, bukan awak sahaja yang terluka. Saya juga.”
Akal menarik nafas dalam, menghembus perlahan. “Saya pernah terluka. Awak juga pernah terluka. Jadi, jangan lukakan dia.”
Cinta menggeleng. “Dia yang memilih untuk jatuh, jadi dia juga memilih untuk terluka. Akal, awak mahupun saya tidak upaya melindungi dia. Ini kisah Hati, biar dia lalui sendiri.”

1 comment:

yana said...

best...2 thumbs up~