Monday, May 25, 2009

CERPEN - Surat Untuk Cinta (Episod 2)

Untuk Cinta yang indah,
Untuk Cinta yang suci,
Untuk Cinta yang tulus,
Untuk Cinta yang damai,
Semuanya untuk Cinta....

Hati tidak pandai bermain madah,
Hati tidak tahu membisik kata puitis,
Hati tidak mahir berbicara soal rasa,
Tetapi sesungguhnya Hati hadir untuk Cinta.

Cinta,
Terima kasih kerana mewarnai hidup Hati,
Pinta Hati, Cinta selalu ada,
Buat Hati berbunga-bunga.


Cinta,
Hati menulis atas kertas yang istimewa,
Dakwatnya juga istimewa,
Tetapi tatkala menulis huruf pertama,
Ternyata tiada yang istimewa seistimewa Cinta.

Cinta,
Sudikah Cinta mekar dalam diri Hati?
Sudikah Cinta berlama di sisi Hati?
Sudikah Cinta menemani hari Hati?

Yang selalu mengharap Cinta,
Hati.



Hati tersenyum lebar saat melipat warkah cinta buat Cinta. Dalam hati, doanya melangit. Moga Cinta tersentuh. Moga Cinta merasakan yang sama. Moga ada Cinta untuk Hati.
“Sudah selesai menulis?” tegur Akal yang muncul tiba-tiba di belakang Hati.
Tersentak Hati dibuatnya. “Ish, awak ini, sengaja buat saya terkejut.” Hati mencemik.
Akal tertawa kecil. “Bagaimana?”
Hati tersenyum lebar. Dia mengangguk perlahan. “Ini, sudah siap. Tinggal lagi memberi kepada Cinta.”
“Betul awak mahu beri?” Akal bertanya lagi.
“Mengapa?”
Akal mengangkat bahu. “Sekadar bertanya.”
“Tentu ada sebab.”
Akal menarik nafas, menghembusnya perlahan dan panjang. “Mungkin kerana saya ambil berat tentang awak. Saya tidak mahu awak terluka.”
Hati menggeleng. “Terima kasih. Saya hargai perhatian awak. Tetapi bukankah saya pernah katakan, Cinta itu indah. Sesuatu yang indah tidak akan melukakan.”
Akal tersenyum tawar. “Saya harap saya tersilap.”

No comments: