Friday, May 15, 2009

CERPEN - Surat Untuk Cinta (Episod 1)

Akal berjalan laju menuju ke 7 Eleven, niat di hati mahu membeli vitagen perasa oren, anggur dan epal. Di pertengahan jalan, dia bertembung dengan Hati.
Akal pantas menegur Hati yang tersenyum lebar seorang diri, “Mengapa awak tersenyum riang. Ada apa-apa yang buat awak gembira?”
Senyum Hati semakin lebar. “Hai Akal. Mahu beli vitagen?” Hati sudah tahu rutin Akal. Sengaja Hati tidak menjawab soalan Akal.
Akal mengangguk. “Awak pula?”
“Saya mahu ke Wangsa Ceria. Mahu beli pen dan kertas.”
Dahi Akal berkerut. Bukankah banyak kertas di pejabat? Mengapa perlu membeli?
Hati memahami kerutan dahi Akal. Tanpa ditanya dia menjelaskan hal sebenar. “Saya mahu beli kertas dan pen yang istimewa.”
“Istimewa?”
Hati tersenyum lalu mengangguk. “Yang istimewa untuk yang istimewa.”
“Maksud awak?” tanya Akal lagi.
“Saya mahu menulis surat untuk Cinta. Cinta istimewa, jadi surat itu perlu ditulis di atas kertas istimewa menggunakan pen istimewa.”
Akal tertawa. “Mengapa tidak SMS ataupun e-mel sahaja?”
Hati menggeleng. Masih tersenyum. “Cara itu tidak istimewa.”
Akal merenung Hati. “Bukankah Cinta itu buta? Walau seistimewa mana pun surat yang awak tulis, tetap dia tidak dapat membacanya. Bukankah hanya sia-sia?” Akal sengaja menduga Hati.
“Awak silap Akal. Surat untuk Cinta bukan untuk dibaca tetapi dirasa. Benar Cinta itu buta tetapi dia pasti dapat merasai luahan saya.”
Akal tergelak kecil lalu menggeleng. “Ya, mungkin saya tidak memahami permainan Hati dan Cinta.”
Hati terus tersenyum. “Suatu hari nanti, apabila awak bertemu Cinta, tentu awak akan faham.”
“Mungkin. Saya ada satu lagi soalan.”
“Apa?”
“Kalau Cinta tidak memahami ataupun tidak menerima luahan awak, bagaimana?”
“Belum cuba belum tahu,” jawab Hati tenang namun riak wajahnya sedikit berubah.
“Awak tidak menjawab soalan saya.” Akal tersenyum sinis.
Hati menghela nafas berat. “Sebetulnya, saya tidak berani memikirkan soalan itu. Saya hanya mahu berfikiran positif.”
Akal tersenyum dalam gelengan. “Sama ada awak optimis ataupun awak terlalu naif. Hidup ini bukan semuanya indah.”
“Tetapi Cinta indah. Sesuatu yang indah tidak akan melukakan.”
“Terpulang. Berusahalah.”
“Terima kasih. Saya pergi dahulu.”
Akal mengangguk. Menghantar pemergian Hati dengan doa, semoga semuanya kekal indah untuk Hati.
Hati pula sudah mula mengarang surat untuk Cinta dalam fikirannya. Untuk Cinta yang indah.....

No comments: