Friday, June 19, 2009

SS - Saya mahu menulis tetapi....

Seperti selalu, saya akan ulang yang sama. Entri ini syok sendiri. Kalau ada yang mendapat manfaat, alhamdulillah. Kalau rasa tidak bermakna, juga tidak mengapa. Nama pun syok sendiri hoh.

"Saya rasa nak give up lah."
"Mungkin saya memang tiada bakat menulis."
"Saya nak menulis tetapi saya pun tak tahu kenapa saya tak ada semangat."

Dialog di atas antara banyak dialog orang yang sudah ataupun mahu bergelar penulis.

1. Tanpa keinginan yang kuat, mimpi tidak bermakna.
-Tanyalah pada diri sendiri, sejauh mana tekad mahu berkarya. Kalau kesungguhan itu tidak kuat, lupakan sahaja. Mungkin minat itu terarah ke bidang lain.

2. Saya mahu tetapi tidak tahu....
-Mahu tetapi tidak tahu adalah alasan. Banyak ruang untuk belajar. Bukankah belajar itu sebahagian daripada kehidupan kita? Sekarang ada banyak bengkel penulisan yang dianjurkan secara berbayar mahupun percuma. Ambil masa untuk hadiri kelas sebegitu.
Ataupun, belajar sendiri. Belajar sendiri bermaksud bacalah karya penulis-penulis pelbagai genre, lihat gaya olahan mereka dan penggunaan bahasa. Lihat juga cara pembahagian bab ataupun pergerakan cerita. Bertanyalah keapda orang yang ada pengalaman.

3. Saya mahu tetapi tidak ada bakat....
-Saya orang yang percaya bakat sangat penting, bakat itu anugerah Tuhan. Tetapi saya juga percaya tanpa minat, bakat akan sia-sia. Saya juga percaya bakat itu boleh datang dengan usaha yang bersungguh-sungguh. Kalau betul minat, berusahalah untuk mendapatkan bakat itu. Kalau kesudahannya masih tidak berjaya, sekurang-kurangnya mampu tersenyum kerana tahu pernah berusaha.

4. Tiada sesiapa yang memahami dan menyokong saya.
-Seorang kaunselor pernah berpesan kepada saya. Katanya, berkawanlah dengan orang yang memiliki minat yang sama. Aura positifnya akan terasa. Orang yang tidak memahami boleh membunuh impian itu tetapi orang yang berkongsi mimpi boleh membantu mengembangkan mimpi itu menjadi impian. Bukanlah bermaksud kita tidak boleh berkawan dengan orang yang tiada minat yang sama. Tetapi maksudnya carilah seorang dua kawan yang ada minat yang sama. Kadangkala perkongsian minat ini akan menjadi dorongan antara satu sama lain. Elakkan berbicara soal minat ini dengan orang yang hanya tahu memperlekehkan minat kita. Nanti impian kita terbantut. Sebagai contoh, saya ada seorang kawan yang meminati bidang penulisan. Perbualan kami ada kalanya berkisar matlamat mahu menyiapkan manuskrip, cita-cita dan impian dalam bidang ini. Kami juga ada kalanya bersaing secara sihat. Dia juga ada kalanya mengingatkan saya tentang impian ini apabila saya 'terlupa'.


5. Hukum tarikan- law of attraction. Kalau kita mahukan sesuatu, fikirkan perkara itu. Tanam keazaman yang kuat dalam hati. Bayangkan kita sudah berjaya memilikinya. Ketika menulis manuskrip pertama, walaupun ceritanya biasa-biasa, walaupun saya tidak tahu betulkah apa yang saya lakukan, saya sangat yakin ia akan diterbitkan. Sepanjang proses menulis, ketika pos dan ketika saya membuat pembetulan, keyakinan itu menggunung. Setiap kali berkhayal, saya membayangkan buku itu ada di rak kedai buku. Walaupun rupanya samar-samar (sebab tak tahu lagi cover, tajuk dan nama pena kan... hehehe...), tetapi dalam bayangan saya, itu adalah buku saya. Saya tidak fikir langsung bagaimana kalau ia ditolak. Terus terang, saya pun tidak tahu dari mana keyakinan itu datang, tetapi somehow, ia berkait dengan hukum tarikan. Dan tentunya Tuhan yang mengurniakan keyakinan itu.

6. Mungkin saya memang tidak ditakdirkan Tuhan untuk bergelar penulis....
-Doa. Saya orang yang sangat percaya doa adalah usaha yang paling berkesan. (Walaupun dalam sesetengah perkara, saya takut nak berdoa kerana tiada keyakinan), saya sangat yakin apabila kita berdoa dengan sepenuh hati, apabila kita betul-betul mahukan sesuatu dan ternyata itu baik untuk kita, Tuhan akan makbulkan. Berdoalah supaya Tuhan memudahkan semua urusan, mengurniakan idea dan menunjukkan jalan ke arah ini.


Semua penulis mengalami turun naik semangatnya. Saya sendiri, setiap kali mahu menulis manuskrip baru, saya akan rasa seperti tidak tahu menulis. Saya akan rasa mungkin saya memang tidak ada bakat. Malah, ada juga masa mahu give up sahaja. Waktu begitu, semua perkara di atas membantu.


Selamat hari Jumaat. Esok cuti. Lalalala....