Friday, October 23, 2009

CERPEN - Teksi Untuk Ana

Ana menghela nafas panjang. Keluhan yang dalam. Pesan ibu supaya tidak mengeluh sudah dilanggar. Dengan hujung lengan baju, Ana meyeka peluh yang memercik di dahi. Mata Ana menghala ke jalan berbukit yang perlu dilaluinya. Perjalanannya masih panjang tetapi sungguh, Ana keletihan. Walaupun tiada keyakinan, Ana berharap ada yang datang membantu.
Saat hampir berputus asa, tiba-tiba sebuah teksi berhenti di hadapan Ana.
Ana tergamam. Mahu mendekati teksi itu, Ana serba salah. Tetapi teksi itu kelihatan mengujakan. Lalu Ana mendekatinya. Dibelek luar dalam secara sepintas lalu, Ana rasa selesa. Tanpa sedar, ada rasa mahu menaiki teksi itu. Ya, Ana mahu mencuba, berharap teksi itu sebagai penyelamat keadaan. Ana berharap teksi itu akan membantunya meneruskan perjalanan yang entah bila akan terhenti.
Malang untuk Ana, teksi itu bukan untuk Ana. Ternyata teksi itu sudah memilih penumpangnya sendiri. Lalu apa sahaja yang mampu Ana buat?
Ana terkilan. Kalau sudah ada penumpang lain yang jadi pilihan, mengapa berhenti di hadapan Ana? Mengapa tidak terus berlalu? Mengapa membuatkan Ana berharap pada yang tiada?
Namun, siapalah Ana untuk mempertikaikan takdir. Teksi itu ditakdirkan berhenti di hadapannya. Siapa Ana untuk mempersoalkan kewajarannya?
Ana membiarkan teksi itu berlalu. Biarkan sahaja kerana teksi itu bukan untuk Ana. Ana terduduk, terluka. Mata Ana dipejam. Memikir. Harus bagaimana? Teruskan perjalanan ataupun menunggu teksi lain? Akan adakah teksi untuk Ana?
Perlahan nafas dihela. Mata dibuka. Keyakinan yang sedikit sudah tiada. Ana tahu Ana perlu melangkah. Tetapi buat seketika, Ana mahu begini sahaja....

1 comment:

Ana Dania said...

mungkin ana sudah mendapat keroncong.. jadi tidak ada teksi untuknya lagi. :)