Saturday, July 25, 2009

CERPEN - Surat Untuk Cinta (Episod 5)

“Saya tahu apa yang awak fikirkan. Mengapa tidak luahkan?” tanyanya dalam senyuman sinis.
Yang ditanya dahinya sudah berkerut. “Maksud awak?”
“Awak mengandaikan saya terjatuh pada tempat yang salah. Bukankah itu yang bermain dalam fikiran awak?”
Senyum diikuti tawa kecil. Tergeleng-geleng kepala. Bukan menafikan kerana memang itu yang terlintas dalam hati. Gelengan itu kerana mengagumi si dia yang bijak menelah isi hatinya.
Itulah... itulah saat permulaannya. Saat yang membawa kepada keakraban antara Akal dan Cinta. Si Cinta saat itu kecewa. Lalu entah bagaimana laju sahaja meluahkan kekecewaan kepada Akal. Padahal mereka bukan rapat pun. Mereka hanya berjiran. Berjiran tempat duduk di pejabat.
Tetapi itu cerita lama. Cerita lama yang Akal tidak mahu kenang-kenang lagi. Biarlah. Biarkan sahaja cerita lama itu berkubur.
Cinta yang terluka. Akal yang cuba merawat. Akhirnya Cinta sembuh tetapi Akal terjebak. Terjangkit penyakit yang sama. Si penyebar virus pula enggan bertanggungjawab. Kata Cinta, dia tidak mahu melaluinya sekali lagi. Dia tidak berani menanggung risiko akan terluka lagi.
Padahal, Akal mentafsir alasan Cinta itu sebagai penolakan. Cinta tidak suka Akal. Titik. Semudah itu. Makanya Akal tidak lagi percaya Cinta. Dan mereka kembali asing. Seperti dahulu. Apatah lagi Cinta memilih berpindah pejabat. Bukan jauh pun. Di bangunan bertentangan. Tetapi Akal selalu mengelak, lalu mereka tidak bertembung. Luka itu kekal dalam hati Akal. Tetapi tiada yang sedar. Kisah mereka jadi sejarah yang tidak diketahui.
Kini, muncul pula Hati. Hati pada mata Akal naif orangnya. Seperti dia dahulu, mudahnya hati terusik, teruja dengan kehadiran Cinta. Akal tertanya sendiri, kali ini bagaimana Cinta menanganinya? Akan terlukakah Hati? Ataupun Hati akan menjadi orang yang menewaskannya sekali gus menjinakkan Cinta?
Akal tidak ada jawapannya. Namun, doanya untuk Hati, moga Hati tidak terluka.

No comments: